Friday, June 03, 2011

Khutbah

Hari ini sempat bersolat Jumaat di Masjid Bukit Payung di Marang. Saya di Terengganu bersama rombongan perkahwinan dari Segamat. Kita memang kaya dengan masjid. Jarak antara masjid dengan satu masjid tidaklah jauh. Akhirnya hati terpanggil untuk bersolat di masjid ini. Di masjid mana pun, kita tetap mengadap dan mengabdi kepada yang Esa.

Saya cukup tertarik dengan penyampaian khutbahnya. Khatib dibantu persembahan multimedia. Isi penting khutbah terpapar di layar putih. Jemaah tidak sahaja mendengar suara khatib tetapi juga melihat apa yang disampaikan. Saya melihat ia berkesan untuk menaympaikan mesej kepada jemaah yang hadir.

Tidak dinafikan khatib berperanan penting untuk memastikan isi khutbah yang dibaca disampaikan dengan berkesan dan melekat di hati makmum yang mendengar. Isi khutbah yang baik sahaja tidak semestinya berupaya menarik perhatian makmum untuk menghayatinya.

Mendengar khutbah di masjid ini terasa kelainannya. Kehebatan khatib terletak pada suaranya.
Kelantangan suaranya memecahkan suasana masjid dan membangkitkan sebahagian makmum yang nampaknya teranggok-anggok di bucu tiang.

Sampai kini, isi kandungan yang disampaikannya masih segar dalam ingatan.Begitu berkesan. Jumaat depan di masjid mana pula?

Pena Tumpul - Allahu Akbar

No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...