Monday, June 13, 2011

Helah

Awal-awal pagi lagi, Haziq sudah mengadu sakit perut dan pening kepala bila saya mengejutkannya pagi ini. Ia tidak mengejutkan kalau dia liat untuk ke sekolah semula setelah lama dibuai cuti. Lebih-lebih lagi di hari pertama Isnin ini. Saya cukup faham.

Mamanya juga tahu anaknya ini memang pandai mencari helah. Dia memang sudah faham dan masak benar dengan cara anak lelakinya ini. Sebelum ini pun, sudah acap kali dia berlakon begini. Pura-pura sakit meraih simpati. Kami tidak memberinya peluang. Dengan malas dan terpaksa dia ke sekolah juga.

Gejala liat dan menggeliat bukan berlaku pada anak-anak sekolah. Adakalanya kita juga dijangkiti rasa begini bila sahaja Isnin membuka tirainya. Macam-macam yang dirasa. Malas dan longlai. Tidak bermaya. Tidak bermotivasi untuk memulakan hari baru. Tidak bersemangat untuk ke tempat kerja lebih-lebih lagi setelah lama bercuti. Begitu juga bila di penghujung perkhidmatan.
Fenomena biasa hari Isnin!

Pena Tumpul - Sesekali rasa liat juga namun gagah melawan

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...