Wednesday, September 21, 2011

Benam

Di corong radio pagi ini saya dengar seorang pakar motivasi berbicara tentang perlunya pasangan suami isteri merendahkan ego masing-masing. Malah lebih baik lagi dibenamkan dalam-dalam. Saling tegur menegur dan menerima pandangan secara terbuka. Kalau salah tidak teragak-agak untuk mengakuinya. 

Dia turut berkongsi cerita yang amat menarik untuk dijadikan iktibar. Kisah sepasang suami isteri warga emas yang singgah makan di sebuah restoren di pekan Ketoyong.. Seusai makan, mereka meneruskan perjalanan. Setelah 40 minit perjalanan,si isteri sedar yang dia telah teringgal kacamatanya di warong itu. Si isteri meminta suaminya agar berpatah balik. Permintaannya dipenuhi namun si suami tidak berhenti-henti merungut dengan muka masam mencuka. Mulutnya tidak berhenti mengomel sedang sang isteri hanya memetukan diri tanpa sepatah perkataan pun. Dia sedar kecuaian dan kesalahannya.



Sesampai semula di warong itu, si isteri terus meluru masuk ke restoran itu. Tiba-tiba dia dengar suaminya menjerit kepadanya, "Tanya  sekali topi dan kad kredit saya yang tertinggal dalam restoren itu".

Rupa-rupanya si suami juga tertinggal sesuatu, namun terlalu ego untuk mengakui kesilapan dan kecuaiannya!


Pena Tumpul -  Belajar sesuatu

No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...