Monday, January 09, 2017

Masjid


Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat- sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk.
   
Ustaz Syed Norhisham ketika berbicara di Radio IKIM pagi ini  menganjurkan ayat di atas dijadikan panduan dalam memilih mereka yang sepatutnya menganggotai JKuasa Masjid. Bukan semua orang layak mengepalai pentadbiran masjid. AJK yang dipilih berdasarkan kriteria ini pastinya menyumbang kepada pengurusan masjid yang berkesan.

Bila ada masjid tidak mesra jamaah dan golongan  muda tidak terpanggil untuk ke masjid ia sebenarnya ada kaitan dengan kegagalan AJK Masjid memainkan peranan yang sewajarnya.

Khabarnya ada juga masjid yang banyak duit namun tidak membelanjakannya untuk program yang memakmurkan masjid. Sumbangan dan derma orang ramai sepatutnya dimanafaatkan untuk mereka juga. Walaupun tidak salah duit diguna untuk menceriakan fizikal masjid tetapi jangan sampai diabaikan soal program memakmurkan masjid. Bila ada program untuk jamaah, pasti masjid akan sesak dengan jamaah.

Saya bersyukur melihat perubahan yang sedang berlaku di Masjid Kampung Gudang Garam. Kuliah-kuliah sudah mula diadakan walaupun tidak sekerap mana. Bilangan jumaah sedikit bertambah walau tidaklah ramai sangat. Ia perubahan yang positif dan tentunya memakan masa untuk menuju perubahan yang lebih baik seterusnya.

Pena Tumpul - Betulkan niat

No comments:

50sen

D ulu sekitar 70an, saya cuma dibekalkan 50 sen sahaja sebagai belanja sekolah. Waktu itu harga makanan dan minuman di kantin tidaklah sa...