Sunday, January 01, 2017

Azam

Tahun baru menjelma lagi. Pantasnya masa beredar. Pejam celik, 365 hari sudah kita lalui tanpa kita sedari.  Selain daripada umur yang sudah meningkat, kita mungkin terkenang apakah kejayaan yang telah kita kecapi sepanjang tahun 2016 lalu. Kalau azam 2016 sudah tercapai, Alhamdulillah. Kita bersyukur. Namun jangan hanya bersyukur, perlu juga difikirkan bagaimana kejayaan itu boleh diulangi. Jika ia tidak boleh diulangi, ia akan jadi kejayaan tidak sengaja. Kejayaan tidak sengaja selalunya tidak kekal dan jarang dapat dinikmati dalam jangka masa yang panjang.

Saya percaya ramai akan berbicara tentang azam tahun baru. Saya juga ada  azam. Semua orang ada azam.Saya cuma ingin luahkan tentang satu perkara sahaja iaitu tentang ‘pendekatan’.Jika kita mahu makan nasi, ada banyak caranya, Kita boleh masak, kita boleh beli atau kita boleh minta sesiapa berikan. Dalam tiga cara ini pula ada cara-cara lain yang tersendiri pula. Jika kita mahu masak, kita boleh masak pakai dapur kayu, masak pakai periuk elektrik atau pakai periuk kukus. Jika kita mahu masak guna periuk elektrik pula, kadang-kadang kita tidak ada periuk tersebut. Adakah usaha masak nasi akan gagal? Tidak juga. Mungkin boleh pinjam periuk nasi elektrik saudara mara atau jiran sebelah. Pendek kata, bagi setiap pilihan yang kita buat, ada bermacam-macam lagi pilihan lain yang wujud. Pelbagai pendekatan juga.Kalau pendekatan yang satu tidak membuahkan hasil, kita cuba pendekatan yang lain. Kita tidak perlu terikat dengan satu pendekatan saban tahun.

Jadi, hari ini, lihat semula senarai azam tahun 2016 kita. Cuba kita sama-sama fikirkan, adakah kita masih terfikir untuk gunakan cara yang biasa kita lakukan? Adakah kita berani lakukan sesuatu yang ‘completely different’. Apakah sesuatu yang dinamakan ‘completely different’? Ia adalah sesuatu yang mungkin kita tidak pernah lakukan sebelum ini. Ia juga mungkin sesuatu yang kita tidak berani lakukan sebelum ini. Namun untuk azam tercapai, ia mesti dilakukan juga.

Saya ucapkan selamat berjaya mencapai azam tahun 2017. Semoga tahun ini membawa lebih berkat, rahmat dan ketenangan dalam hati-hati kita semua.

Pena Tumpul - Azam nak jadi insan lebih baik dan lebih baik

No comments:

50sen

D ulu sekitar 70an, saya cuma dibekalkan 50 sen sahaja sebagai belanja sekolah. Waktu itu harga makanan dan minuman di kantin tidaklah sa...