Sunday, May 25, 2014

Pengurus

Dua orang pelajar perempuan tidak dapat menahan sebak dan mengalirkan air mata. Cerita dan bual bicara saya tidak sedih pun, namun menusuk hati dua orang pelajar ini. Saya mengajar kelas ini perkara yang sangat asas iaitu "Fundamentals of Management". Secara mudah pengurusan bermaksud bagaimana kita mengendalikan atau mentadbirkan sumber-sumber di sekeliling kita secara berkesan dengan tujuan mencapai matlamat yang telah ditetapkan.

Saya tidak mahu mereka pening-pening kepala menyelongkar organisasi yang besar-besar pun. Saya mahu mereka melihat diri mereka sebagai pengurus dan kecekapan mereka dalam mengurus segala sumber yang sangat dekat dengan mereka. Mereka menyatakannya satu persatu dan senarainya sangat banyak. Diri mereka sendiri adalah sumber yang sebenarnya perlu diurus dengan baik dan cekap. Anggota-anggota di batang tubuh mereka juga perlu diurus. Bagaimana mata, telinga, hidung, tangan, perut dan sebagainya diurus sebaiknya untuk digunakan bagi tujuan yang juga baik di hujungnya.

Selepas melihat batang tubuh, saya suruh mereka menyatakan orang-orang penting dalam hidup mereka. Pastinya ayah dan ibu tidak tertinggal daripada disebutkan. Kedua insan tentunya sangat-sangat penting dalam hidup mereka. Tanpa mereka berdua ini, mana mungkin mereka akan lahir ke dunia ini. Tanpa belaian dan kasih sayang dua orang ini, mana mungkin mereka akan menikmati hidup seperti sekarang. Saya pesan pada mereka selagi ayah dan ibu masih ada, hormatilah mereka dan jangan sekali-kali menyakitkan hati mereka. Kedua-dua orang penting dalam hidup mereka ini sangat perlu mereka uruskan dengan baik. Mereka adalah sumber yang tidak ternilai harganya.

Saya katakan kepada mereka beruntungnya mereka yang masih punyai ayah dan ibu ketika saya pula sudah lama kehilangan seorang ayah. Ketika inilah dua orang pelajar yang sudah tidak punya ayah dan ibu lagi membungkam sedih dan seterusnya mengalirkan air mata tanpa dipinta. 

Saya faham perasaan dua orang pelajar ini. Mereka sayu mengenangkan insan tersayang dalam hidup mereka yang sudah tidak bersama mereka lagi.

Pena Tumpul - Turut sedih

No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...