Friday, November 01, 2013

Telur



-->Setiap Jumaat saya tidak perlu bergesa-gesa ke tempat kerja berbanding hari-hari lain yang lazimnya menyaksikan saya sudah berada di kabin A130 seawal 7.00 pagi. Pagi Jumaat memberi saya sedikit ruang untuk "berleceh" dan peluang untuk berkudapan secara santai bersama isteri. Pastinya bukan di rumah justeru isteri tidak punya banyak masa untuk menyediakan sarapan pagi kecuali di hujung minggu.
Restoran mamak kami singgahi pagi ini untuk sekeping roti canai yang sudah lama tidak dinikmati. Tersimpan hasrat untuk roti telur juga namun cepat-cepat dilenyapkan justeru antara kami berdua tidak ada yang cukup berani atau sangat ringan mulut untuk bertanya begini kepada penebar roti, " Telur ni basuh ke?" Isteri enggan. Saya juga keberatan. Biarkan tepung di uli dengan telur-telurnya, biarkan, biarkan! Mengapa perlu sibuk-sibuk bertanyakan soalan begitu?

Bahawa telur ayam atau telur apa sekalipun keluar dari lubang dubur yang juga tempat keluar najis dan binatang-binatang ini tidak pernah membersihkan najis atau dubur mereka menjadikan soalan ini penting. Bahawa kadang-kadang kita dapat lihat najis ayam masih terlekat pada telur ayam membuatkan pertanyaan ini juga perlu disuarakan. Bahawa sudah begitu jelasnya terdapat najis pada kulit telur ayam sama ada hukmi atau aini membuatkan pertanyaan ini semakin amat terlalu penting.

Bahawa telur yang tidak dibasuh terlebih dahulu sebelum digunakan akan mengakibatkan seluruh masakan atau makanan tersebut dikira bernajis dan najis adalah haram dimakan menjadikan pertanyaaan ini cukup penting, amat penting, terlalu penting dan penting sepenting-pentingnya.

Justeru malu bertanya dan dihinggap rasa syak, zan dan waham yang bukan kepalang, saya dan isteri cuma mampu berpuas hati dengan sekeping roti canai dan sepiring kuah dal. Cukuplah.

Pena Tumpul - Jangan jadi ayam, bertelur sebiji riuh sekampung

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...