Skip to main content

Doa


Seusai sahaja solat Isyak malam tadi, saya begitu terdorong untuk bertanya setiap orang makmum yang hadir, soalan ini, "Pak Husin, faham tak isi kandungan doa yang Pak Husin aminkan tu?" Soalan yang sama juga ingin saya ajukan kepada Mat Sabu, Zul, Pak Mat, Razak, Angah dan semuanya. Malah saya ingin tanya kepada Faruk juga yang mengemudi bacaan doa setiap kali lepas solat. Panjangnya doa yang dibaca oleh Faruk. Antara dengar dan tidak. Saya perlu mengakui sukarnya untuk memahami apa yang didoakan itu.

Namun saya tidak diberi kekuatan untuk bertanya soalan yang paling senang itu. Saya tidak mahu saya disalahtafsir. Saya tidak mahu dilihat seolah-olah memperkecilkan mereka walaupun saya tidak berniat begitu sebenarnya. Lalu, soalan yang sudah berkali-kali hendak saya luahkan itu terus tinggal terperam di benak fikiran. Biarlah saya bersangka baik bahawa mereka semua faham kecuali saya.

Saya selalu percaya bahawa doa adalah kekuatan yang mendorong dan oleh itu ia mestilah difahami.Ketika kita lemah, kita berdoa memohon kepada Tuhan semoga kita dapat bangkit kembali. Ketika berdoa, kita menceritakan kelemahan diri. Doa juga boleh dianggap perisai pertahanan daripada rasa kekecewaan. Alangkah sayangnya sekiranya kita berdoa tetapi tidak pula faham apa yang didoakan. Aktiviti berdoa pastinya akan lebih mengesankan andai kita memahami akan maksudnya.Doa yang benar-benar difahami akan merubah hidup menjadi lebih kuat berazam, lebih cergas dan lebih jujur. Doa bukan sekadar kata-kata, tetapi interaksi yang boleh merawat diri kerana ia lebih merupakan gambaran perasaan dan jiwa.

Tentunya tiada salahnya untuk berdoa dengan apa bahasa pun yang kita fahami kerana sifat Allah sendiri yang maha mengetahui.Saya harap saya betul.

Benar, tentunya lebih afdal untuk kita berdoa dalam bahasa Arab. Justeru,kita diseru untuk belajar bahasa Arab dan hasilnya kita tahu apa yang kita baca dalam solat dan apa yang kita minta dariNya.

Sampai bila kita akan terus berdoa tanpa faham?

Pena Tumpul - Ingin sangat lihat Imam baca doa dalam Bahasa Melayu lepas solat

Comments

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Seluar

S eorang Ustaz berkongsi ilmu yang tidak pernah saya tahu sebelum ini. Pada mulanya agak sukar untuk menerima kebenarannya. Macam tidak nampak logiknya. Pun begitu, mengambil kira kapasitinya sebagai seorang Usataz yang berkredibel, saya memilih untuk mempercayainya malah berhasrat untuk meninggalkan yang tidak sepatutnya dibuat. Saya percaya selama ini ramai antara kita yang sudah sangat biasa memakai seluar sambil berdiri. Tidak wajar dilakukan sebenarnya. Kata Ustaz, kita sepatutnya pakai seluar sambil duduk. Macam ganjil bunyinya. Namun, amalan memakai seluar sambil berdiri ini adalah salah satu faktor yang menyumbang kepada kemiskinan dalam hidup seseorang. Selain itu, kata Uztaz ada beberapa lagi amalan yang sudah biasa kita lakukan tanpa kita ketahui dan sedari juga penyebab mengapa rezeki kita tidak murah. Antaranya ialah makan dalam keadaan berjunub, pakai serban ketika duduk, dan menjahit pakaian pada badan. Ada lagi kata Ustaz. Kita jangan cepat meninggalkan tempat se

Cengkerik

P etang ini hasrat untuk memancing hampir terbantut gara-gara gagal mendapatkan cengkerik. Seluruh Segamat kehabisan cengkerik. Serangga ini mendadak naik permintaannya selepas banjir. Ia menjadi buruan kaki pancing. Cengkerik biasanya dijual dengan harga seringgit untuk 25 ekor. Agak mahal. Makanannya cuma kertas sahaja. Rasanya kalau ternak cengkerik sekarang, pulangannya pasti tidak mengecewakan. Dalam keadaan permintaan melebihi penawaran, rasanya penjual cengkerik boleh buat duit dengan menaikkan harganya. Seingat saya berpuluh tahun dahulu cengkerik bukanlah umpan untuk memancing. Tidak pernah digunakan pun. Ketika itu umpannya tidak lain kecuali cacing. Ia mudah didapati dan tidak perlu dibeli pun. Pergi bawah rumah atau tanah yang agak lembab, cangkul dan gali. Pastinya berpuluh-puluh ekor cacing boleh dikumpulkan. Pada mulanya agak geli juga untuk memegangnya. Namun lama kelamaan, alah bisa tegal biasa. Joran yang digunakan pun tidaklah secanggih sekarang. Cuma buluh. Keluar w