Skip to main content

Iktibar

Gambar hiasan
رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ 
Ketika mencari-cari juadah untuk berbuka di bazar petang ini, Haziq mengalihkan perhatian saya kepada seorang lelaki yang sudah agak tua. Lelaki ini duduk di tengah-tengah laluan orang ramai sambil mengalunkan ayat-ayat suci AlQuran. Fenomena begini biasa dilihat di tempat orang ramai berkumpul begini. Orang kita memang pemurah. Orang tua ini tidak akan pulang dengan tangan kosong. Ini pasti. Saya meminta Haziq memasukkan wang dalam bekasnya. Besarnya pahala bersedekah di bulan Ramadan ini.

Haziq bertanya sesuatu kepada saya. Dia hairan kenapa orang tua itu perlu mengemis begitu. Di mana keluarganya. Di mana anak-anaknya. Kenapa dia dibiarkan gelandangan begitu. Saya cuba bersangka baik. Mungkin dia sebatang kara dan tiada sesiapa lagi di dunia ini untuk dia bergantung harap. 

Pun begitu ada kemungkinan juga orang tua ini memang sengaja tidak diendahkan oleh anak-anaknya. Keadaan begini memang biasa berlaku. Tidak kurang juga ada anak-anak yang tergamak menghantar orang tua mereka ke rumah orang tua dan bersikap lepas tangan dalam menjaga ibu bapa yang semakin dimamah usia. Saya fikir tidak ada mana-mana ibu bapa yang telah tua yang rela di "buang" begtu.

Saya beritahu Haziq bahawa orang tua memang tidak wajar diperlakukan begitu. Mereka perlu dilayan dengan baik dihari tuanya. Penat jerih mereka membesarkan kita tidak sewajarnya dibalas begitu.

Barangkali cerita yang tidak mungkin benar ini boleh dijadikan iktibar. Ia pernah diceritakan oleh seorang guru ketika di sekolah dulu. Cikgu Zaidan memang kaya dengan cerita yang berjaya menyuntik kesedaran pada kami dalam kelas.

Kisah seorang petani China yang bekerja keras untuk menyara keluarganya yang agak besar termasuk ayahnya sendiri yang sudah meningkat usia. Dia sedar sekuat mana pun dia membanting tulang dia tetap tidak berupaya menanggung keluarganya. Makan tidak pernah cukup.

Lantas satu hari terlintas difkirannya untuk melakukan sesuatu yang boleh meringankan beban yang ditanggungnya. Dia tidak bekerja seperti selalu tetapi sebaliknya menghabiskan sehari suntuk menyiapkan sebuah kereta kayu. Dia memberitahu ayahnya yang tua bahawa ia bagai biawak hidup dalam keluarganya. Dia kemudiannya membawa ayahnya dalam kereta itu menuju ke sebuah bukit.

Sesampainya di puncak bukit ketika dia sedang berkira-kira untuk meluncurkan kereta kayu itu menjunami bukit, ayahnya berkata, "Nanti dulu, anakku. Ayah tahu apa yang kau nak buat kat ayah dan mengapa kau melakukannya. Tapi sebelum itu, tolonglah simpan kereta kayu ni baik-baik. Mana tau anak kau memerlukannya juga satu hari nanti"

Pena Tumpul - Ayah sudah lama tiada, AlFatihah

Comments

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Seluar

S eorang Ustaz berkongsi ilmu yang tidak pernah saya tahu sebelum ini. Pada mulanya agak sukar untuk menerima kebenarannya. Macam tidak nampak logiknya. Pun begitu, mengambil kira kapasitinya sebagai seorang Usataz yang berkredibel, saya memilih untuk mempercayainya malah berhasrat untuk meninggalkan yang tidak sepatutnya dibuat. Saya percaya selama ini ramai antara kita yang sudah sangat biasa memakai seluar sambil berdiri. Tidak wajar dilakukan sebenarnya. Kata Ustaz, kita sepatutnya pakai seluar sambil duduk. Macam ganjil bunyinya. Namun, amalan memakai seluar sambil berdiri ini adalah salah satu faktor yang menyumbang kepada kemiskinan dalam hidup seseorang. Selain itu, kata Uztaz ada beberapa lagi amalan yang sudah biasa kita lakukan tanpa kita ketahui dan sedari juga penyebab mengapa rezeki kita tidak murah. Antaranya ialah makan dalam keadaan berjunub, pakai serban ketika duduk, dan menjahit pakaian pada badan. Ada lagi kata Ustaz. Kita jangan cepat meninggalkan tempat se

Cengkerik

P etang ini hasrat untuk memancing hampir terbantut gara-gara gagal mendapatkan cengkerik. Seluruh Segamat kehabisan cengkerik. Serangga ini mendadak naik permintaannya selepas banjir. Ia menjadi buruan kaki pancing. Cengkerik biasanya dijual dengan harga seringgit untuk 25 ekor. Agak mahal. Makanannya cuma kertas sahaja. Rasanya kalau ternak cengkerik sekarang, pulangannya pasti tidak mengecewakan. Dalam keadaan permintaan melebihi penawaran, rasanya penjual cengkerik boleh buat duit dengan menaikkan harganya. Seingat saya berpuluh tahun dahulu cengkerik bukanlah umpan untuk memancing. Tidak pernah digunakan pun. Ketika itu umpannya tidak lain kecuali cacing. Ia mudah didapati dan tidak perlu dibeli pun. Pergi bawah rumah atau tanah yang agak lembab, cangkul dan gali. Pastinya berpuluh-puluh ekor cacing boleh dikumpulkan. Pada mulanya agak geli juga untuk memegangnya. Namun lama kelamaan, alah bisa tegal biasa. Joran yang digunakan pun tidaklah secanggih sekarang. Cuma buluh. Keluar w