Sunday, May 08, 2016

Kekurangan

Saya ingin berkongsi sesuatu yang saya dengar lewat corong radio awal pagi ini. Ia kisah suami isteri yang baru melangsungkan perkahwinan. Selang beberapa bulan, isteri mencadangkan kepada suaminya untuk menyatakan kekurangan yang ada pada diri masing-masing supaya boleh diperbaiki bagi mengekalkan kebahagiaan rumah tangga yang baru mereka bina.


Mereka mulai memikirkan hal-hal dari pasangannya yang tidak mereka sukai dan berjanji tidak akan tersinggung jika pasangannya mencatat hal-hal yang kurang baik sebab hal tersebut untuk kebaikkan mereka bersama juga.

Mereka sepakat untuk berpisah bilik tidor buat semalam dan mencatat apa yang terlintas dalam benak mereka masing-masing. Keesokan paginya ketika sarapan, mereka membentangkan apa yang telah mereka catat dan tulis.

Isteri memulakanya.Banyak sekali yang ditulisnya. Ketika isteri membacakannya, dia melihat  airmata suaminya mulai mengalir. Mungkin sangat terharu atau tersinggung. Banyak sangat yang tidak baik tentang dirinya yang tidak disukai oleh isterinya.

 Ketika tiba giliran suami untuk mempersembahkan apa yang telah ditulisnya tentang isterinya, dengan suara perlahan suami berkata “Abang tidak mencatat sesuatupun di kertas ini. Abang rasa awak sudah sempurna, dan abang tidak ingin merubahnya pun. Awak cantik dan baik buat abang. Tidak ada satu pun yang kurang"  

Isteri tersentak dan tersentuh oleh pernyataan dan ungkapan cinta serta isi hati suaminya. Bahawa suaminya menerimanya dirinya seadanya Ia tunduk dan menangis.

Begitulah, pandangan masing-masing terhadap pasangan. Lain dan berbeza dalam melihat pasangan. Memang tidak dinafikan dalam hidup berumahtangga ini, acapkali kita merasa dikecewakan malah hati juga. Sepatutnya tidak perlulah kita menghabiskan waktu memikirkan hal- hal tersebut dan membesar-besarkannya pun. Hidup ini penuh dengan keindahan, kesukacitaan dan pengharapan. Mengapa harus menghabiskan waktu memikirkan sisi yang buruk, mengecewakan dan menyakitkan jika kita bisa menemukan banyak hal-hal yang indah di sekeliling kita ? 

Saya percaya kita akan menjadi orang yang berbahagia jika kita mampu melihat dan bersyukur untuk hal-hal yang baik dan mencuba melupakan yang buruk.

 Pena Tumpul - Saling faham itu penting

No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...