Wednesday, May 04, 2016

Berlagak

Saya ingin berkongsi salah satu kisah yang mencuit hati  yang sempat saya baca dalam majalah Solusi. Ia mungkin cerita rekaan namun ada pengajaran yang boleh kita ambil.

Ia mengisahkan seekor anak katak yang melihat seekor kerbau buat pertama kali dalam hidupnya. Anak katak ini ingin memberitahu apa yang dilihatnya kepada bapanya. Lantas ia pulang ke pangkuan ayahnya dengan tercungap-cungap dan berkata, ''Ayah, saya baru pulang daripada bermain di sawah pado, Saya jumpa seekor binatang namanya kerbau... '' ''Ah, apa nak dihairankan?'' kata bapa katak walaupun sebenarnya dia sendiri tidak pernah melihat kerbau. ''Kerbau itu sangat besar ayah... ''Ah, ada sebesar ini?'' tanya bapa katak sambil mengembungkan perutnya. ''Tak ayah, lebih besar lagi.'' ''Ada sebesar ini?'' kata bapa katak membesarkan lagi perutnya.

Anak katak menggeleng-gelengkan kepalanya. Bapa katak bertambah geram dan marah. ''Ada sebesar ini?'' Perutnya menjadi sangat besar sehingga nafasnya tercungap-cungap. Anak katak terus menidakkannya. Perut bapa katak dikembungkan lagi. Begitulah berlaku berulang-ulang kali hingga... Pop! Perut bapa katak meletup. Bapa katak pun mati. Anaknya kebingungan, mengapa ayahnya sanggup mati hanya kerana hendak menandingi kebesaran''seekor kerbau. :

Begitulah,dalam kehidupan ini adakalanya ada orang yang sanggup berlagak kaya sehingga menjadikan diri papa. Tidak kurang juga ada yang begitu beria-ria ingin mempromosi atau menunjuk-nunjuk kekayannya, padahal ahli bijakpandai pernah mengungkapkan, jika seseorang perlu memberitahu orang lain yang dia kaya, dia sebenarnya tidak kaya. Misalnya perlukah Bill Gates memberitahu dunia yang dia kaya? Ironinya, ramai si kaya 'jadi-jadian' yang menanggung hutang secara diam-diam atau hidup menjadi penipu (conman) sepanjang zaman atau terpaksa mati sebagai seorang miskin pada akhir hayat.

Pena Tumpul - Biar nampak papa tapi kaya

No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...