Monday, October 17, 2011

Tafsir

Sebagai manusia yang mempunyai perasaan, adakalanya kita menyalahtafsirkan pandangan orang lain terhadap kita. Pandangan yang sebenarnya betul kita terima sebagai tidak betul. Nasihat yang ikhlas diberikan kepada kita, disalahtafsirkan sebagai untuk mengajar kita pula.

Saya ingin berkongsi cerita yang amat menarik ini. Ia mungkin pernah berlaku dalam kehidupan kita. Mantoba yang sedang bersantai memandu keretanya  tiba-tiba dikejutkan dengan sebuah lori yang meluru laju dari arah bertentangan. Tanpa diduga pemandu lori itu menjerit ke arahnya dengan suara yang agak keras dan kasar, "Donkey!" (Keldai)

Mendengar perkataan "donkey"  singgah di telinga nipisnya, Mantoba dirangsang berang. Dia membuka tingkap keretanya dan memaki pemandu lori itu, "Kamu yang donkey!

Malangnya tindakannya sendiri memakan dirinya sendiri. Di depannya lalu segerombolan donkey dan dia tidak dapat mengawal keretanya dan dia menerima padahnya! Itulah yang sebenarnya ingin diberitahu kepadanya oleh pemandu lori tadi. Mantoba tersalah tafsir!

Kita memang pernah mengalaminya.

Pena Tumpul -Berhati-hati memandu waktu malam kawasan kampung kerana banyak babi liar

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...