Thursday, April 16, 2015

Syukur

Masa berlalu begitu pantas kerana diam tidak diam umur sudah mencecah angka 54. Pun begitu bersyukur kepadaNya yang terus memberi kesempatan kepada hambanya ini untuk menghirup udara segar milikNya. Berpijak di atas bumiNya. Berlindung di bawah langitNya.Menikmati rezeki kurniaanNya. Moga umur sentiasa diberkati. Kalau pendek, bermanafaat dan kalau panjang melimpahkan kebaktian.

Saya meraikan ulangtahun kelahiran untuk kesekian kalinya bersama Hafiz lagi, anak saudara yang kebetulan dilahirkan pada tarikh yang sama sembilan tahun lalu. Sejak beberapa tahun lalu, sudah menjadi tradisi pula untuk kami berdua menyambutnya bersama. Kalau tidak, ada sesuatu yang dirasa bagaikan tidak kena. Pada awalnya bercadang untuk tidak meraikannya, namun keputusan dibuat disaat-saat akhir majlis sambutan perlu diadakan. Bukan sangat untuk saya tetapi untuk Hafiz. Kesian dia, kalau tahun ini tiada sambutan untuknya seperti selalu.

Sambutan yang amat sederhana namun cukup bermakna diadakan juga. Makanan yang sekadarnya sahaja. Isteri tahu kesukaan suaminya lalu mee goreng mamak disediakan. Mak pula faham sangat anaknya ini suka agar-agar santan. Kedua-duanya sedap. Itu sahaja. Namun Hafiz lebih gembira kerana hadiah dari saya. Pun begitu masih merengek kerana tidak dapat apa-apa dari ayah dan ibunya.

Nikmat Tuhan yang manakah yang hendak kita dustakan?

Pena Tumpul - Umur umpama harta, bukan banyaknya yang jadi perhitungan, tetapi keberkatannya

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...