Thursday, April 23, 2015

Berselawat

 Nabi Muhammad Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam bersabda “Tiga orang (tiga golongan manusia) yang tidak dapat melihat wajahku, iaitu “Orang yang derhaka kepada kedua orang tuanya, orang yang meninggalkan sunnahku dan orang yang namaku disebutkan di sisinya tetapi dia tidak berselawat untukku.” 

Saya dan isteri terpanggil untuk turut sama dalam majlis beselawat ke atas Nabi Muhammad yang berlangsung di Dataran Segamat malam ini. Ia sangat bagus kerana kita sama-sama mempamerkan kasih sayang kita kepada Baginda yang telah menyebarkan rahmat Islam kepada kita. Baginda memang patut dingati dengan berselawat kepadanya. Pun begitu, lebih dari berselawat itu ialah tugas kita untuk mengamalkan segala sunnah Baginda.

Mendengar kalimah-kalimah suci dialunkan memuji Nabi Muhammad memang tidak dinafikan sangat menyentuh perasaan. Saya bukanlah pandai sangat Bahasa Arab pun. Tidak semua yang disampaikan mampu saya faham. Saya percaya mereka yang hadir itu tidak faham semua juga. Saya melihat alangkah baiknya kalau sambil selawat di perdengarkan ditayangkan sekali di skrin besar yang disediakan maknanya. Mendengar sambil menghayati tentunya lebih memberi kesan!

Pena Tumpul - Banyaknya ruang kosong

No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...