Skip to main content

Maya


E-pembelajaran pada masa ini merupakan satu medium pembelajaran secara media elektronik yang berkembang pantas dalam bidang ilmu pengetahuan. Pembelajaran secara elektronik atau atas talian ini telah banyak digunakan oleh instititusi pengajian tinggi dalam dan luar negara bagi mempermudah dan mempertingkatkan keberkesanan proses Pengajaran dan Pembelajaran. UiTM tidak ketinggalan bersaing bersama universiti-universiti yang lain untuk memperkasakan kaedah pembelajaran ini.

Falsafah e-pembelajaran UiTM cukup cantik- kepercayaan bahawa teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) berupaya meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran. Ia dimurnikan lagi dengan objektifnya dalam memenuhi lima aspirasi "e" iaitu efisien, efektif, ekonomik, emosi dan espirit de corp.

Hari ini dan dua hari yang berikutnya para pensyarah diberikan latihan secara "hands-on" untuk memantapkan kemahiran pembelajaran bentuk baru ini. Setelah bertahun-tahun selesa dengan kaedah pembelajaran konvensional, tentunya tidak mudah untuk beralih ke sesuatu yang baru. Justeru itu, setelah beberapa tahun i-learn ( portal pembelajaran eletronik) diperkenalkan, penerimaan dan penggunaan di kalangan warga pelajar dan pensyarah begitu minimal.

Mahu tidak mahu, cepat atau lambat, kita perlu menerima hakikat bahawa mod "blended learning" bakal mendominasi kaedah sedia ada. Pensyarah dan pelajar selain daripada mendapat kemudahan untuk proses pengajaran dan pembelajaran secara maya seperti pengurusan poftfolio kursus, pentadbiran kursus atas talian, e-forum, e-pentaksiran, e-tugasan, e-jadual dan e-nota akan juga masih boleh terus melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran secara bersemuka seperti makmal dan tutorial mengikut jadual yang ditetapkan.

Kaedah yang menggabungkan pembelajaran konvensional dan juga maya ini sebenarnya banyak kelebihannya. Melalui kaedah pembelajaran maya, pelajar-pelajar mempunyai sikap membudayakan pembelajaran sepanjang hayat iaitu, lebih bertanggungjawab dengan pembelajaran secara kendiri (self-learning).

Para pelajar tidak hanya bergantung kepada pensyarah untuk mendapatkan ilmu pengetahuan malah perlu lebih bermotivasi dan mempunyai inisiatif untuk memajukan diri, serta dapat belajar mengikut tahap kemampuan masing-masing (self-paced learning) di samping dapat menguji tahap pemahaman dengan mengambil ujian-ujian topikal atau kertas peperiksaan lepas secara atas talian.

Dengan menggunakan kaedah pembelajaran maya, pensyarah-pensyarah pula mempunyai lebih masa untuk memurnikan kandungan kursus, menyediakan dan menilai bahan pentaksiran kursus seperti kuiz dan tugasan dengan mudah dan tersusun, mentadbir e-forum untuk menggalakkan pembelajaran kolaboratif, serta menyediakan dan menyebarkan bahan rujukan tambahan terkini dengan mudah.

Sekurang-kurangnya pelajar yang kurang rajin hadir kelas sudah ada pilihan!

Pena Tumpul - Dapat anugerah "The Most Dynamic Lecturer" e-learning 2008

Comments

Popular posts from this blog

Mirip

Biasa sangat kita dengar orang kata kalau anak perempuan mirip rupa ayah, sejuk. Apa yang sejuk itulah yang sampai kini saya kurang pasti jawapannya. Barangkali rumahtangga yang sejuk. Rumahtangga ayah dan ibu akan sentiasa aman bahagia tanpa sengketa mungkin. Dan, kalau anak lelaki mirip wajah ibunya, dikatakan juga rumahtangga yang dibina akan turut sejuk. Sebaliknya kalau anak perempuan mewarisi wajah ibu dan anak lelaki mirip paras bapanya berkemungkinan rumah tangga akan panas. Akan selalu berlaku sengketa. Sejauh mana benarkah kenyataan yang tiada data-data empirikal ini? Cakap-cakap kosong ini cuma disebarkan dari mulut orang-orang tua dahulu dan ia terus tersebar dari satu generasi ke satu generasi dan tidak sangat perlu untuk dipercayai pun. Saya melihat kesejahteraan sesebuah bahtera rumah tangga banyak bergantung kepada bagaimana ia dikemudi oleh nakhodanya berpandukan kompas iman dan diterima dengan senang hati oleh ahli-ahli bahteranya. Itu sahaja. Yang lain-lain itu kala…

Seluar

Seorang Ustaz berkongsi ilmu yang tidak pernah saya tahu sebelum ini. Pada mulanya agak sukar
untuk menerima kebenarannya. Macam tidak nampak logiknya. Pun begitu, mengambil kira kapasitinya sebagai seorang Usataz yang berkredibel, saya memilih untuk mempercayainya malah berhasrat untuk meninggalkan yang tidak sepatutnya dibuat.

Saya percaya selama ini ramai antara kita yang sudah sangat biasa memakai seluar sambil berdiri. Tidak wajar dilakukan sebenarnya. Kata Ustaz, kita sepatutnya pakai seluar sambil duduk. Macam ganjil bunyinya. Namun, amalan memakai seluar sambil berdiri ini adalah salah satu faktor yang menyumbang kepada kemiskinan dalam hidup seseorang.

Selain itu, kata Uztaz ada beberapa lagi amalan yang sudah biasa kita lakukan tanpa kita ketahui dan sedari juga penyebab mengapa rezeki kita tidak murah. Antaranya ialah makan dalam keadaan berjunub, pakai serban ketika duduk, dan menjahit pakaian pada badan.

Ada lagi kata Ustaz. Kita jangan cepat meninggalkan tempat sembahya…

Klang

Saya selalu percaya pengajaran dan pembelajaran tidak hanya terhad dalam lingkungan bilik kuliah semata-mata. Sesekali para pelajar perlu diberi ruang dan peluang untuk mengembangkan sayapnya dan meluaskan pandangannya. Sekaligus menterjemahkan apa yang diperoleh dalam kelas dalam bentuk amalan dan tindakan di lapangan.

Saya berkesempatan turun padang bersama lebih 100 orang pelajar menawarkan khidmat tenaga secara sukarela di Majlis Perbandaran Klang (MPK). Aktiviti yang dilakukan memang menyeronokkan. Kami sama-sama menanam bunga di Pengkalan Batu selain daripada mengecat gerai-gerai yang disewakan oleh MPK.

Saya lihat ada juga yang kekok memegang cangkul. Malah tidak tahu buat batas juga. Ini tidaklah menghairankan sangat kerana remaja kini bukan macam zaman remaja kita. Mereka mungkin tidak pernah ada peluang untuk "menanam" di laman rumah. Barangkali tiada laman atau semuanya dilakukan oleh tukang kebun. Mereka tidak boleh disalahkan kerana mereka lahir ketika aktiviti …