Tuesday, November 24, 2009

Singkat













Nabi bersabda yang bermaksud; "Hari Kiamat tidak akan datang sebelum waktu menyusut. Satu tahun terasa seperti sebulan, satu bulan terasa seperti satu minggu, satu minggu terasa seperti sehari, dan sehari terasa seperti satu jam dan satu jam terasa seperti kilatan api"
Hadis sahih, Musnad Ahmad

H
adis ini dipaparkan dalam buku Kiamat Mendekat terjemahan karya Syekh Muhammad Hisyam Kabbani dari versi asal The Approach of Amargeddon. Saya sedang membaca buku yang memberi kupasan panjang lebar tentang tanda-tanda akhir zaman ini.

Nabi saw. mengatakan dalam hadis ini bahwa waktu akan terus menyusut sedemikian rupa sehingga waktu menjadi seperti kilatan api, yang berlangsung begitu pantas. Dengan teknologi satelit, hal yang dulu dikerjakan dalam waktu setahun, kini bisa selesai seketika dengan menggunakan telefon. Kita dapat membawa telefon bimbit dan berbicara dengan orang di segenap pelusuk dunia. Kita bisa berkomunikasi dengan siapa pun dan dimana pun tidak hanya melalui telefon, tetapi juga melalui internet. Kini orang bisa berbicara satu sama lain melalui e-mail dan internet seakan-akan mereka tinggal bersebelahan. Dua belah pihak muncul di layar komputer seakan-akan keduanya sedang berhadap-hadapan. Dengan perantaraan satelit, komputer, dan internet, kita dapat melihat apa yang sedang terjadi di seluruh dunia. Kini semua jenis informasi dapat dihantar dalam waktu yang amat sekejap. Pesan-pesan yang sebelumnya membutuhkan waktu bertahun-tahun untuk tiba di tempat tujuan, kini bisa dikirim dan diterima dalam sekejap. Hal semacam ini tidak pernah kita terbayangkan dahulu.

Pena Tumpul - Belum berkesempatan menonton 2012 lagi

No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...