Wednesday, July 29, 2009

Batu


Zaman dahulu kala,tersebutlah seorang Raja, yang menempatkan sebuah batu besar di tengah-tengah jalan. Raja tersebut kemudian bersembunyi, memerhatikan jika ada sesiapa yang melalui jalan itu cuba mengalihkan batu tersebut.

Raja melihat ada yang sekadar berjalan melingkari batu besar tersebut. Tidak kurang juga yang kedengaran memaki hamun raja berkenaan kerana tidak membersihkan jalan dari rintangan. Namun tidak ada seorang pun yang kelihatan berusaha untuk menyingkirkan batu itu.

Kemudian lalulah seorang petani, yang sarat dengan muatan bakul yang dijunjung di atas kepalanya. Ketika menghampiri batu tersebut, petani itu kemudian meletakkan dahulu bebannya, dan berusaha keras memindahkan batu itu ke pinggir jalan. Tanpa rasa putus asa pun, akhirnya ia berhasil menyingkirkan batu besar itu. Ketika si petani ingin mengangkat kembali bakulnya, ternyata ditempat batu tadi ada kantung yang berisi banyak wang emas dan surat tulisan raja. Surat itu menjelaskan bahawa emas ini hanya untuk orang yang berusaha untuk menyingkirkan batu tersebut dari jalan.

Petani ini kemudian belajar satu pelajaran yang amat berguna dalam hidupnya. Bahawa tanpa kita ketahui dalam setiap rintangan, tersembunyi kesempatan yang tidak pernah kita jangkakan.

Pena Tumpul - Peluang tidak pernah datang banyak kali

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...