Tuesday, July 21, 2009

Suara


Kekayaan tidak dapat diraih dalam sekelip mata. Kalau demikian mudahnya untuk menjadi kaya, rasanya ramai yang berebut-rebut untuk kaya. Kekayaan terbit dari kerja keras dan semangat yang tidak pernah luntur, malah sentiasa membakar dan membara. Justeru sukarnya untuk kaya, ramai yang tumpas ditengah jalan akibat tidak mampu melawan pelbagai bentuk cabaran yang datang dari segenap sudut. Suara-suara negatif yang membunuh kecekalan dan keazaman untuk terus berjuang berselang seli dengan hamburan kata-kata positif yang membina keyakinan untuk terus berjuang dan menggapai impian.

Saya kagum dengan semangat kental dan daya juang yang dimiliki oleh seorang isteri saya. Apabila saya bersetuju untuk menyuntik sejumlah RM20,800 bagi beliau memulakan bisnes penapis air dulu,dia telah bertekad untuk tidak patah semangat walau apa pun cabaran yang bakal menerjah. Dia sedang membuktikannya. Suara-suara meluntur semangat dia benamkan sedalam-dalamnya. Kata-kata yang memperlekehkan bisnes MLM yang bakal menguntungkan satu pihak tertentu sahaja juga beliau tepis dan humban jauh-jauh. Nah, tidak sampai pun sebulan sejumlah 8 unit penapis bernilai lebih kurang RM17 ribu telah berjaya dia jual. Satu pencapaian yang bisa diperoleh berkat kerja kerasnya. Kini dia tidak menoleh ke belakang lagi.

Bila semangatnya seakan goyah, saya bawakan gelas sentengah berisi setengah kosong untuk diamati dan difikir dalam-dalam lantas semangatnya menyala kembali. Bagi yang optimis, nampak gelas yang berisi dan yang pesimis terus melihat gelas yang kosong dan Alhamdulillah isteri saya nampak gelas yang berisi!

Pena Tumpul - Bukan senang nak senang

No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...