Skip to main content

Kucing

Banyak orang yang tidak pernah puas dengan apa yang telah mereka dapat. Seringkali kita tidak menghargai orang bawahan kita yang telah bekerja dengan setia selama bertahun-tahun. Kita selalu menonjolkan kesalahan dan kelemahan sehingga menenggelamkan kelebihan dan jasa yang telah diberikan. Sebuah kesah pendek dibawah yang saya kutip dari sebuah buku yang sedang seronok saya baca rasanya cukup elok untuk dikongsi.

Seorang penjual daging hampir hendak menutup kedainya apabila ia dikejutkan dengan kehadiran eekor kucing. Ia mengusir kucing itu, tetapi kucing itu kembali lagi.

Maka, ia menghampiri kucing itu dan melihat ada suatu catatan di mulut kucing itu. Ia mengambil catatan itu dan membacanya, "Tolong sediakan 12 sosej. Wangnya ada di mulut kucing ini."

Si penjual daging melihat ke mulut kucing itu dan ternyata ada wang seperti yang dinyatakan. Segera ia mengambil wang itu, kemudian ia memasukkan sosej ke dalam plastik dan diletakkan kembali di mulut kucing itu. Dia betul-betul hairan dengan apa yang dilihatnya itu.

Dia terpanggil untuk menjejaki perjalanan kucing yang dianggap istemewa itu. Dia menutup kedainya dan dan berjalan mengikuti si kucing itu. Kucing tersebut berjalan menyusuri jalan sehingga sampai ke perhentian bus, dan mulai melihat "jadual perjalanan" yang dipaprkan di perhentian bas tersebut. Si penjual daging cukup kagum dengan apa yang dilihatnya. Si kucing kemudian duduk di salah satu bangku yang disediakan. Sebuah bas datang, si kucing menghampirinya dan melihat nombor bas, kemudian kembali ke tempat duduknya.

Bas lain datang. Sekali lagi bukan bas itu yang sepatutnya dia naiki sehinggalah datang sebuah lagi bas yang sepatutnya dinaiki berdasarkan nombor bas yang kucing itu lihat tadi. Si penjual daging yang terus dilanda kehairanan turut sama menaiki bas tersebut untuk terus menyusuri perjalanan kucing itu.

Bas berjalan meninggalkan perhentian, menuju ke pinggiran kota. Si kucing melihat pemandangan sekitar. Akhirnya ia bangun dan bergerak ke depan bus, ia berdiri dengan dua kakinya dan menekan loceng agar bas berhenti. Kemudian ia ke luar, beg plastik masih tergantung di mulutnya.

Kucing tersebut berjalan menyusuri jalan sambil diikuti si penjual daging. Si kucing berhenti pada suatu rumah, ia berjalan menyusuri jalan kecil dan meletakkan beg plastik itu pada salah satu anak tangga.

Kemudian ia menghempaskan badannya ke pintu barangkali untuk menarik perhatian tuan rumah itu supaya membuka pintu. Tidak ada jawapan dari dalam rumah, jadi si kucing menghampiri jendela dan menghantukkkan kepalanya beberapa kali untuk menarik perhatian tuan rumah sekali lagi dan kemudian menuju ke depan pintu semula.

Sejurus selepas itu Si penjual daging melihat seorang lelaki membuka pintu dan mulai menyiksa kucing tersebut, menendangnya, memukulnya, serta menyumpahinya. Si penjual daging berlari untuk menghentikan tindakan lelaki tersebut, "Apa yang kau lakukan? Kucing ini adalah kucing yang amat bijak"

Lelaki itu menjawab, "Kau katakan kucing ini pintar? Dalam minggu ini sudah dua kali kucing bodoh ini lupa membawa kuncinya!"

Pena Tumpul - Cerita kucing yang luarbiasa bijaknya mungkin dilihat tidak masuk akal, namun pengajaran dari cerita tersebut menuntut pertimbangan akal waras dari manusia


Comments

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Seluar

S eorang Ustaz berkongsi ilmu yang tidak pernah saya tahu sebelum ini. Pada mulanya agak sukar untuk menerima kebenarannya. Macam tidak nampak logiknya. Pun begitu, mengambil kira kapasitinya sebagai seorang Usataz yang berkredibel, saya memilih untuk mempercayainya malah berhasrat untuk meninggalkan yang tidak sepatutnya dibuat. Saya percaya selama ini ramai antara kita yang sudah sangat biasa memakai seluar sambil berdiri. Tidak wajar dilakukan sebenarnya. Kata Ustaz, kita sepatutnya pakai seluar sambil duduk. Macam ganjil bunyinya. Namun, amalan memakai seluar sambil berdiri ini adalah salah satu faktor yang menyumbang kepada kemiskinan dalam hidup seseorang. Selain itu, kata Uztaz ada beberapa lagi amalan yang sudah biasa kita lakukan tanpa kita ketahui dan sedari juga penyebab mengapa rezeki kita tidak murah. Antaranya ialah makan dalam keadaan berjunub, pakai serban ketika duduk, dan menjahit pakaian pada badan. Ada lagi kata Ustaz. Kita jangan cepat meninggalkan tempat se

Cengkerik

P etang ini hasrat untuk memancing hampir terbantut gara-gara gagal mendapatkan cengkerik. Seluruh Segamat kehabisan cengkerik. Serangga ini mendadak naik permintaannya selepas banjir. Ia menjadi buruan kaki pancing. Cengkerik biasanya dijual dengan harga seringgit untuk 25 ekor. Agak mahal. Makanannya cuma kertas sahaja. Rasanya kalau ternak cengkerik sekarang, pulangannya pasti tidak mengecewakan. Dalam keadaan permintaan melebihi penawaran, rasanya penjual cengkerik boleh buat duit dengan menaikkan harganya. Seingat saya berpuluh tahun dahulu cengkerik bukanlah umpan untuk memancing. Tidak pernah digunakan pun. Ketika itu umpannya tidak lain kecuali cacing. Ia mudah didapati dan tidak perlu dibeli pun. Pergi bawah rumah atau tanah yang agak lembab, cangkul dan gali. Pastinya berpuluh-puluh ekor cacing boleh dikumpulkan. Pada mulanya agak geli juga untuk memegangnya. Namun lama kelamaan, alah bisa tegal biasa. Joran yang digunakan pun tidaklah secanggih sekarang. Cuma buluh. Keluar w