Thursday, July 09, 2009

Teknostres


Craig Brod, peneraju dalam penyelidikan teknostres menyatakan teknostres adalah masalah yang terbit dari kegagalan untuk menyesuaikan diri dengan perubahan teknologi seperti komputer dan sebagainya.

Namun saya ingin melihatnya dalam perspektif yang berbeza. Penggantungan secara berlebihan kepada gajet teknologi adakalanya memberi impak negatif dan menimbulkan stres. Ketika sedang menulis sesuatu menggunakan komputer, sekonyong-konyong bekalan elektrik terputus. Keadaan menjadi lebih parah sekiranya maklumat yang penting tidak sempat disimpan. Begitu juga ketika kita terlalu bergantung kepada sistem pendingin udara untuk persekitaran suhu kerja yang lebih nyaman dan selesa, ia tiba-tiba gagal berfungsi juga atas faktor masalah tenaga elektrik yang tidak kita jangka.Kepanasan pastinya.

Begitu hebatnya penggayutan kita pada sumber tenaga moden ini, sesekali dia gagal berfungsi, merencat seluruh aktiviti harian kita. Penggunaan mesin basuh, periuk nasi, seterika dan pelbagai radas yang bernyawakan tenaga elektrik di rumah mahu pun di pejabat tidak mampu kita elakkan lagi atas nama permodenan. Bayangkan kejenuhan menyusur tangga setinggi 10 tingkat bila lif tidak boleh digunakan!

Teknologi tidak selalunya menyenangkan malah adakalanya menekan perasaan lebih-lebih lagi punca masalah tidak bongkar-bongkar.

Pena Tumpul - Teringat nenek dengan dapur tanahnya

No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...