Wednesday, January 01, 2014

Azam

Tahun ini saya tidak mahu terlalu ghairah berazam. Mahu buat itu dan buat ini tetapi akhirnya tetap tinggal azam sahaja. Tidak perlu susah-susah. Azam saya kali ini mudah. Yang kurang di lebihkan. Yang bocor di tampal. Yang buruk diganti baik. Mempositifkan yang negatif. Malah yang lebih penting dari segala-galanya, semoga setiap hari yang dilalui perlu lebih baik daripada hari-hari sebelumnya.

Sudah amat biasa setiap kali tahun baru menyapa, azam baru akan dinyata.Namun dalam banyak keadaan jarang sangat yang semuanya betul-betul dapat dikota. Ada yang tinggal begitu sahaja membiarkan 365 hari berlalu begitu sahaja.

Saya tidak terkecuali dalam menanam azam. Benih azam di tanam seawal hari pertama lagi dengan harapan dihujungnya nanti akan dapat dikecapi hasilnya.Namun apa yang lazimnya berlaku berapa banyak pun azam yang dicanangkan di awal tahun akan tetap tinggal azam yang tidak tertunai. Kalau pun dilaksana ia tidaklah 100 peratus lunas. Itulah silapnya kita dan tentunya termasuk saya. Berkobar-kobar dengan azam  yang mungkin nampak cantik dikertas tetapi tidak berupaya pula untuk diterjemahkan dalam tindakan.

Saya belajar satu perkara tahun ini bahawa kita tidak perlu sangat menanam azam banyak-banyak kalau akhirnya tidak mampu kita capai walau satu pun. Biar sedikit malah biar cuma satu azam asalkan konsisten dan di hujungnya terlaksana dan ada hasilnya.

 Di ambang tahun baru lalu saya pernah berazam untuk menulis satu laman sehari untuk sebuah karya novel yang tidak saya terfikirkan pun tajuknya. Jalan ceritanya pun samar-samar. Lalu, tidak tahu hendak bermula dari mana. Kesudahannya bila 2013 melabuhkan tirainya, karya yang diimpikan tidak pernah menjadi realiti pun. Ternyata bukan mudah untuk menulis sebenarnya. Perlu disiplin. Namun yang lebih penting dari segala yang penting ialah sumber inspirasi yang diharap-harapkan tidak pernah muncul dan menyinggahi minda.

Pena Tumpul -Buang yang keruh ambil yang jernih

No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...