Sunday, January 26, 2014

Rasa

Saya berilusi. Isteri sedang memasak di dapur. Suami yang berada di sampingnya membebel tidak ada sudahnya. Dia tidak membantu isterinya memasak pun tetapi cuma membelasah telinga isterinya dengan kata-katanya itu.

"Pelan sedikit, hati-hati! Apinya terlalu besar. Balik-balikkan ikan itu  cepat nanti hangus. Jangan guna minyak banyak sangat. Kurangkan garam. Jangan pedas sangat. Kalau masak nasi, jangan keras, biar lembik sedikit", bertubi-tubi perkataan terpacul dari mulut suami.

Isteri secara spontan pula menjawab tidak mahu mengalah, "Tidak payahlah nak ajar saya. Saya tahu macam mana nak masak. Dah berpuluh tahun pun saya duduk di dapur ini memasak" 

Pertikaman lidah bagaikan tidak ada hentinya. Suami pula dengan tenang menjawab, "Saya hanya ingin kamu tahu dan mengerti betul-betul bagaimana perasaan saya  dan saat saya sedang memandu kereta, kamu yang berada disamping tidak berhenti-henti mengomel dan mengganggu konsentrasi saya. Malah sesekali memeranjatkan saya juga"

Selalunya kita tidak akan merasa apa yang orang lain rasa sehinggalah kita berada di tempatnya!

Pena Tumpul - Terfikir kepada perlunya dua stering, satu untuk pemandu dan satu lagi untuk...

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...