Saturday, January 16, 2016

Peranan

Sejak kehilangan pekerjaan tiga tahun yang lalu, seorang kenalan rapat saya ini duduk di rumah ketika isteri keluar bekerja. Di rumah dia berperanan bagaikan suri (sura lebih sesuai) rumah. Dia buat apa yang selalunya dibuat oleh wanita. Dia mencuci pakaian dan menyidainya dijemuran malah mengangkitnya juga setelah kering, mengemas rumah juga memasak. Pendek kata dia melakukan kerja-kerja yang kelihatannya agak janggal untuk dilakukan oleh kaum lelaki secara sepenuh masa begitu.

Sesekali berpeluang menemuinya, dia tetap berkata tanpa gagal, "Saya selesa dengan apa yang saya lakukan selama tiga tahun kebelakangan ini, tak ada masalah pun" Semalam saya menemuinya lagi dan jawapan yang sama tetap terpacul dari mulutnya. Saya menjangkakan dia telah pun memiliki pekerjaan baru setimpal dengan kelayakan, kebolehan dan pengalamannya. Bukan dia tidak pernah berusaha untuk itu, barangkali belum berjumpa yang secocok dengan minatnya. Saya mengira dia pastinya sudah "sedap" duduk di rumah agaknya. Pernah saya mencadangkannya mencuba nasib sebagai pemandu di tempat saya bekerja yang secara kebetulan sedang membutuhkan pemandu baru, namun dia pantas menolaknya. Alasannya isteri tidak sepenuh hati menyukainya justeru ada kemungkinan dia perlu "outstation" dan ini bukan sesuatu yang digemari isterinya.

Semalam saya mencadangkannya kerjaya pengawal keselamatan yang pernah ditolaknya mentah-mentah dulu atas sebab gaji yang cukup kecil dan sifat kerja itu sendiri yang membosankan. Dengan tawaran gaji permulaan yang lebih menarik sekarang, saya harap dia tidak menolaknya lagi. Kalau dia menolak lagi, kemungkinannya hanya kerana dia memang sudah amat seronok melakukan kerja-kerja yang lazimnya dibuat oleh wanita. Dia seronok sangat memasak agaknya dan isteri pula mungkin tiada masalah dengan apa yang berlaku sekarang.

Satu saya katakan padanya, "Tidak manis lelaki duduk di rumah sedangkan isteri bekerja dan yang paling penting Islam memang melarangnya pun". Saya harap dia memikirkannya dengan teliti. Dia perlu kembali semula memegang peranan asalnya.

Pena Tumpul - Suka buat semua kerja rumah kecuali memasak

No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...