Tuesday, January 12, 2016

Mendengar

Hampir sebulan saya mencari secebis kertas yang saya ingat-ingat lupa terselit di antara laman-laman buku yang saya pernah baca.Cebisan kertas itu terkandung di dalamnya nombor telefon yang perlu sangat untuk saya hubungi. Nombor telefon itu memang amat penting bagi saya malah keluarga saya juga.

Pagi ini saya digerakkan hati dan begitu terdorong untuk membaca semula sebuah buku yang pernah saya baca dulu. Saya menulusuri dan menghayati bab demi bab dan helaian demi helaian tanpa gagal. Membaca sebuah buku buat kali kedua selalunya memberi kesan yang berbeza berbanding bacaan pertama dulu. Lebih mendalam penghayatannya. Ingatan terhadap cebisan kertas yang hilang itu tidak pernah padam pun sejak saya mula kehilangannya dulu. Sesekali ia menerjah dalam fikiran namun tidak pula sampai menganggu tumpuan terhadap buku yang sedang dibaca.

Keajaiban berlaku. Kebesaran Tuhan dipertontonkan dengan jelas di depan mata.  Allah memang maha mendengar rintihan hambanya. Seperti kata pengarang buku ini, "Ini bukan kebetulan, nasib atau kemujuran. Ia adalah aturan Allah yang maha mendengar, kerana adalah mustahil Dia pekak dan tuli"

Dan Allah mengaturkan cebisan kertas itu saya temui semula di halaman yang membincangkan tajuk Maha Mendengar. Subhanallah!

Pena Tumpul - Syukur dan lega












No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...