Wednesday, January 06, 2016

Kesukaran


"Kerana sesungguhnya sesudah kesukaran itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesukaran itu ada kemudahan." (Alam Nashrah:5-6)

Allah menegaskan ini dan mengulanginya sebanyak dua kali. Bahawa kita perlu berkeyakinan bahawa setiap kesukaran selalu membawa kemungkinan-kemungkinan yang bertentangan di masa hadapan.

Seorang Ustaz yang didengar di corong radio awal pagi ini membacakan ayat ini sebagai asas kepada keperluan untuk kita bersabar dengan dugaan kesukaran yang kita hadapi. Selalunya kemudahan akan menyusul selepas berlalunya kesukaran. Juga akan hadirnya nikmat selepas beredarnya dugaan yang menimpa di awalnya. Itu janji Allah pada kita. Seperti kata Abdullah Alwi AlHadad, "Jika dengan hikmah Allah suatu jalan ditutup d hadapan, maka dengan rahmatNya juga, satu jalan lain yang lebih bermanafaat akan dibuka kemudiannya". Cukup indah.

Jika dengan hikmahNya, suatu jalan tertutup di hadapan kita, maka dengan rahmatNya juga, jalan yang lebih baik akan terbuka bagi kita. Kesukaran datang dalam pelbagai bentuk yang cuma menuntut akal fikiran kita untuk menginsafinya. Kadang-kadang ia berlaku tanpa kita sedari dan sering kali juga kita melihat apa yang berlaku sebagai satu kebetulan.

Haziq yang merungut kerana disajikan lauk yang tidak memenuhi citarasanya oleh mamanya di waktu tengahari kemudiannya tersenyum lebar bila di sebelah malamnya Ucunya mengajaknya makan di restoran makanan segera kegemarannya. Dia cukup kenyang dan puas. Begitulah janjiNya. Sepasang suami isteri yang menunggu bertahun-tahun untuk kelahiran seorang bayi comel akhirnya dianugerahkan dengan pasangan kembar. Segalanya berlaku di depan mata kita.

Pena Tumpul - Makan nasi bungkus sekali sekala namun bersyukurlah bahawa masih ada nikmat makan

No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...