Sunday, January 24, 2016

Tiru


Saya selalu percaya menunjukkan contoh teladan yang baik  adalah cara paling terbaik dalam mendidik anak-anak kita. Lazimnya, anak kita akan buat apa yang dia nampak kita buat. Dia akan tiru apa yang kita buat di depan matanya. Kalau baik yang kita pamerkan, baiklah yang akan dilakukannya. Begitulah sebaliknya.

Justeru itu, kalau kita mahu anak kita baca buku dan mengulangkaji pelajarannya, kita sendiri perlu baca buku sama atau pun sekurang-kurangnya membaca suratkhabar. Adalah sangat janggal ketika kita bertegang leher menyuruhnya membaca buku, kita pula sebok melayari internet misalnya. Bila kita kata, tidak baik untuk merokok, sepatutnya kita sendiri pun tidak merokok. Kalau kita suruh dia bangun awal pagi, kita sepatutnya bangun lebih awal dari itu dan bukannya bangkit dinihari. Bila kita kata, makan sayuran itu sangat bagus, adalah sangat pelik bila kita sendiri benci kepada sayur. Senarainya sangat panjang. Itu dan ini. Begitu dan begini.

Sebaik-baiknya, janganlah kita jadi seperti ketam yang mahu anaknya berjalan betul, sedang dirinya sendiri tidak berjalan betul pun! Anak-anak kita acuan kita.

Pena Tumpul - Actions not words

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...