Monday, January 04, 2016

Meniru

Seorang pelajar yang disyaki meniru dalam peperiksaan yang berlangsung pagi ini cuba menafikannya dengan satu alasan yang paling tidak masuk akal. Ketika ditangkap dengan sehelai nota dia membuat pengakuan dengan mengatakan bahawa dia tidak menyedari nota berkenaan terselit dicelah-celah helaian buku jawapan yang diedarkan.

Saya dan rakan yang mengawas tidak langsung terpesona dengan alasan yang diberikan. Adalah mustahil sehelai nota yang sangat relevan dengan subjek yang diuji boleh berada dalam buku jawapan. Nota itu tidak mungkin berada dalam buku jawapan jika tidak diseludup masuk oleh pelajar itu sendiri. Kami tahu dia sangat panik lalu terpacul dari mulutnya alasan yang sangat tidak munasabah itu. Kasihan pelajar ini. Pucat lesi mukanya. Mungkin dia malu juga dengan kawan-kawannya yang memerhatikannya kerana tindakan tidak bijaknya itu.

Kenapa perlu meniru? Lazimnya mereka yang meniru dalam peperiksaan kerana tidak cukup bersedia. Mungkin juga kerana soalan yang dijangka disoal dalam peperiksaan tidak pula keluar. Lantas langkah persediaan diambil awal-awal iaitu menyeludup nota ke dalam dewan peperiksaan. Ternyata pelajar yang ditangkap ini tidak bijak untuk meniru maka kerana itulah dia dicurigai dan seterusnya ditahan. kerana meniru. Pun begitu, adalah lebih baik kalau dia tidak meniru langsung tetapi menyiapkan diri sepenuhnya untuk bertarung dalam peperiksaan. Mendapat keputusan yang baik dengan meniru bukanlah kejayaan yang bermaruah. Biar tidak baik keputusan yang diperoleh tetapi jalannya betul dan terhormat!

Pena Tumpul - Era digital ini macam-macam cara orang meniru

No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...