Friday, January 01, 2010

Baru


Hari ini hari pertama 2010. Tahun baru meninggalkan 365 hari tahun lama 2009. Tahun baru sering dikaitkan dengan yang baru. Azam baru. Semangat baru. Pelajar baru. Dan kampus ini yang dikemudi Pengarah baru. Saya sempat mengimbas lalu di laman sesawang dan dimaklumi bahawa Prof Madya Sohaimi Zakaria adalah orang maklumat. Pastinya berbeza pembawaan dan tumpuannya.

Di hari pertama tahun lalu saya sempat menanam beberapa azam namun tinggal terbenam. Pernah bertekad untuk menulis satu laman sehari bagi sebuah novel yang tidak pernah berjudul sampai ke penghujung tahun. Saya gagal untuk menghasilkan hatta seperenggan pun! Hari ini saya ingin "memperbaharui" azam yang sama ini.

Seusai solat Jumaat, saya terserempak dengan seorang penulis yang dikira bernama besar. Kepada Baharudin Kahar saya khabarkan hasrat untuk belajar "menulis" Saya tahu beliau kaya pengalaman dan kaya ilmu dalam bidang ini. Sementelah lagi karya beliau "Senjakala" pernah diangkat sebagai teks sastera SPM beberapa tahun lalu. Apabila sebuah karya sudah diberikan keistemewaan begitu, selayaknya dia orang senang sekarang. Namun itu tidak berlaku pada Baharudin. Dia amat-amat sederhana dengan basikal tuanya dan khabarnya menyara hidup dengan jualan satenya.

Ketika menyaksikan Pak Baharudin mengayuh lesu basikalnya beredar pergi, saya masih lagi menunggu ilham yang tidak kunjung datang untuk muka surat pertama novel impian saya!

Pena Tumpul - Sedang membaca Senjakala dan Saga

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...