Skip to main content

Provokatif


Saya mengajar "Critical and Creative Thinking"dan membaca sebuah buku ini tentang penjanaan minda kreatif. Penulisnya menganjurkan perlunya bertanya soalan-soalan provokatif. Misalnya dengan soalan yang bunyinya agak bodoh begini; kenapa rumah perlu ada bumbung? Ya, bunyi bodoh namun kata penulisnya ia mungkin boleh menyumbang kepada penciptaan baru sebagai pengganti kepada bumbung! Banyak lagi soalan provokatif yang boleh difikirkan dan dihamburkan.

Dalam kelas saya mahu pelajar bertanya soalan provokatif begini. Lalu pelbagai soalan yang bukan-bukan dan tidak pernah difikirkan sebelum ini terhasil. 25 soalan yang gila-gila bila mereka diberikan kebebasan untuk bertanya apa sahaja. Saya tidak mampu menjawab sebahagian besar daripadanya. Satu percubaan yang berani tetapi memerangkap diri.Saya perlu mengakui kedangkalan ilmu di dada.

Saya teringat cerita seorang guru geografi yang sering merendahkan kebolehan saya dan rakan-rakan dalam kelas. Dia juga terkenal garangnya. Ia masih segar dalam ingatan saya. Kawan saya ini memang suka bertanya dalam kelas. Kami semua kagum dengannya berbanding saya yang lebih banyak mendiamkan diri. Guru ini bercerita tentang bumi. Dia memang hebat dan masak betul dalam subjeknya ini. Sebelum kelas berakhir dia biasanya mencabar kami semua untuk bertanya soalan. Tidak ada yang menyahut kecuali seorang kawan saya ini. Dia mengangkat tangannya dan bertanya, "What is the weight of the earth,sir?" Saya tahu guru itu tidak tahu jawapannya namun cuba menyembunyikan kelemahannya dengan berkata, "That is a very good question. I want all of you to go home and find out the correct answer; consider this your homework for today!" Saya nampak dia bergegas ke perpustakaan sejurus meninggalkan kelas 6Kenanga.

Esoknya guru ini masuk kelas lagi dan bertanya," Did any of you find the answer to the question?" Tidak ada seorang pun daripada kami yang mengangkat tangan. Semua tunduk dan kecut perut. Guru ini pantas menyimpul dan membentak, "Well, I knew you lazy guys would not get the answer" Dia menulis jawapan di papan hitam dan kemudian bertanya, "Are therae any more questions?"Kawan saya yang satu ini memang tidak habis dengan soalan. Dengan selamba dia bertanya, "Sir, is that the weight of the earth with people on it or without people on it?" Saya nampak muka cikgu ini tiba-tiba merah padam dan cuma sempat membentak kami lagi, "Keep quiet and read your textbook!"

Saya melihat adakalanya saya dan mungkin orang lain juga tidak cukup berani untuk menerima kenyataan bahawa ilmu yang dimiliki amat terbatas. Takut dan malu untuk mengakui kelemahan diri. Ia membantutkan penjanaan minda kreatif di kalangan anak-anak didik kita. Kita membunuh naluri ingin tahu mereka.

Pena Tumpul - Persoalan telur dan ayam yang mana satu dahulu masih tidak terjawab


Comments

Popular posts from this blog

Mirip

Biasa sangat kita dengar orang kata kalau anak perempuan mirip rupa ayah, sejuk. Apa yang sejuk itulah yang sampai kini saya kurang pasti jawapannya. Barangkali rumahtangga yang sejuk. Rumahtangga ayah dan ibu akan sentiasa aman bahagia tanpa sengketa mungkin. Dan, kalau anak lelaki mirip wajah ibunya, dikatakan juga rumahtangga yang dibina akan turut sejuk. Sebaliknya kalau anak perempuan mewarisi wajah ibu dan anak lelaki mirip paras bapanya berkemungkinan rumah tangga akan panas. Akan selalu berlaku sengketa. Sejauh mana benarkah kenyataan yang tiada data-data empirikal ini? Cakap-cakap kosong ini cuma disebarkan dari mulut orang-orang tua dahulu dan ia terus tersebar dari satu generasi ke satu generasi dan tidak sangat perlu untuk dipercayai pun. Saya melihat kesejahteraan sesebuah bahtera rumah tangga banyak bergantung kepada bagaimana ia dikemudi oleh nakhodanya berpandukan kompas iman dan diterima dengan senang hati oleh ahli-ahli bahteranya. Itu sahaja. Yang lain-lain itu kala…

Seluar

Seorang Ustaz berkongsi ilmu yang tidak pernah saya tahu sebelum ini. Pada mulanya agak sukar
untuk menerima kebenarannya. Macam tidak nampak logiknya. Pun begitu, mengambil kira kapasitinya sebagai seorang Usataz yang berkredibel, saya memilih untuk mempercayainya malah berhasrat untuk meninggalkan yang tidak sepatutnya dibuat.

Saya percaya selama ini ramai antara kita yang sudah sangat biasa memakai seluar sambil berdiri. Tidak wajar dilakukan sebenarnya. Kata Ustaz, kita sepatutnya pakai seluar sambil duduk. Macam ganjil bunyinya. Namun, amalan memakai seluar sambil berdiri ini adalah salah satu faktor yang menyumbang kepada kemiskinan dalam hidup seseorang.

Selain itu, kata Uztaz ada beberapa lagi amalan yang sudah biasa kita lakukan tanpa kita ketahui dan sedari juga penyebab mengapa rezeki kita tidak murah. Antaranya ialah makan dalam keadaan berjunub, pakai serban ketika duduk, dan menjahit pakaian pada badan.

Ada lagi kata Ustaz. Kita jangan cepat meninggalkan tempat sembahya…

Klang

Saya selalu percaya pengajaran dan pembelajaran tidak hanya terhad dalam lingkungan bilik kuliah semata-mata. Sesekali para pelajar perlu diberi ruang dan peluang untuk mengembangkan sayapnya dan meluaskan pandangannya. Sekaligus menterjemahkan apa yang diperoleh dalam kelas dalam bentuk amalan dan tindakan di lapangan.

Saya berkesempatan turun padang bersama lebih 100 orang pelajar menawarkan khidmat tenaga secara sukarela di Majlis Perbandaran Klang (MPK). Aktiviti yang dilakukan memang menyeronokkan. Kami sama-sama menanam bunga di Pengkalan Batu selain daripada mengecat gerai-gerai yang disewakan oleh MPK.

Saya lihat ada juga yang kekok memegang cangkul. Malah tidak tahu buat batas juga. Ini tidaklah menghairankan sangat kerana remaja kini bukan macam zaman remaja kita. Mereka mungkin tidak pernah ada peluang untuk "menanam" di laman rumah. Barangkali tiada laman atau semuanya dilakukan oleh tukang kebun. Mereka tidak boleh disalahkan kerana mereka lahir ketika aktiviti …