Skip to main content

Provokatif


Saya mengajar "Critical and Creative Thinking"dan membaca sebuah buku ini tentang penjanaan minda kreatif. Penulisnya menganjurkan perlunya bertanya soalan-soalan provokatif. Misalnya dengan soalan yang bunyinya agak bodoh begini; kenapa rumah perlu ada bumbung? Ya, bunyi bodoh namun kata penulisnya ia mungkin boleh menyumbang kepada penciptaan baru sebagai pengganti kepada bumbung! Banyak lagi soalan provokatif yang boleh difikirkan dan dihamburkan.

Dalam kelas saya mahu pelajar bertanya soalan provokatif begini. Lalu pelbagai soalan yang bukan-bukan dan tidak pernah difikirkan sebelum ini terhasil. 25 soalan yang gila-gila bila mereka diberikan kebebasan untuk bertanya apa sahaja. Saya tidak mampu menjawab sebahagian besar daripadanya. Satu percubaan yang berani tetapi memerangkap diri.Saya perlu mengakui kedangkalan ilmu di dada.

Saya teringat cerita seorang guru geografi yang sering merendahkan kebolehan saya dan rakan-rakan dalam kelas. Dia juga terkenal garangnya. Ia masih segar dalam ingatan saya. Kawan saya ini memang suka bertanya dalam kelas. Kami semua kagum dengannya berbanding saya yang lebih banyak mendiamkan diri. Guru ini bercerita tentang bumi. Dia memang hebat dan masak betul dalam subjeknya ini. Sebelum kelas berakhir dia biasanya mencabar kami semua untuk bertanya soalan. Tidak ada yang menyahut kecuali seorang kawan saya ini. Dia mengangkat tangannya dan bertanya, "What is the weight of the earth,sir?" Saya tahu guru itu tidak tahu jawapannya namun cuba menyembunyikan kelemahannya dengan berkata, "That is a very good question. I want all of you to go home and find out the correct answer; consider this your homework for today!" Saya nampak dia bergegas ke perpustakaan sejurus meninggalkan kelas 6Kenanga.

Esoknya guru ini masuk kelas lagi dan bertanya," Did any of you find the answer to the question?" Tidak ada seorang pun daripada kami yang mengangkat tangan. Semua tunduk dan kecut perut. Guru ini pantas menyimpul dan membentak, "Well, I knew you lazy guys would not get the answer" Dia menulis jawapan di papan hitam dan kemudian bertanya, "Are therae any more questions?"Kawan saya yang satu ini memang tidak habis dengan soalan. Dengan selamba dia bertanya, "Sir, is that the weight of the earth with people on it or without people on it?" Saya nampak muka cikgu ini tiba-tiba merah padam dan cuma sempat membentak kami lagi, "Keep quiet and read your textbook!"

Saya melihat adakalanya saya dan mungkin orang lain juga tidak cukup berani untuk menerima kenyataan bahawa ilmu yang dimiliki amat terbatas. Takut dan malu untuk mengakui kelemahan diri. Ia membantutkan penjanaan minda kreatif di kalangan anak-anak didik kita. Kita membunuh naluri ingin tahu mereka.

Pena Tumpul - Persoalan telur dan ayam yang mana satu dahulu masih tidak terjawab


Comments

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Seluar

S eorang Ustaz berkongsi ilmu yang tidak pernah saya tahu sebelum ini. Pada mulanya agak sukar untuk menerima kebenarannya. Macam tidak nampak logiknya. Pun begitu, mengambil kira kapasitinya sebagai seorang Usataz yang berkredibel, saya memilih untuk mempercayainya malah berhasrat untuk meninggalkan yang tidak sepatutnya dibuat. Saya percaya selama ini ramai antara kita yang sudah sangat biasa memakai seluar sambil berdiri. Tidak wajar dilakukan sebenarnya. Kata Ustaz, kita sepatutnya pakai seluar sambil duduk. Macam ganjil bunyinya. Namun, amalan memakai seluar sambil berdiri ini adalah salah satu faktor yang menyumbang kepada kemiskinan dalam hidup seseorang. Selain itu, kata Uztaz ada beberapa lagi amalan yang sudah biasa kita lakukan tanpa kita ketahui dan sedari juga penyebab mengapa rezeki kita tidak murah. Antaranya ialah makan dalam keadaan berjunub, pakai serban ketika duduk, dan menjahit pakaian pada badan. Ada lagi kata Ustaz. Kita jangan cepat meninggalkan tempat se

Cengkerik

P etang ini hasrat untuk memancing hampir terbantut gara-gara gagal mendapatkan cengkerik. Seluruh Segamat kehabisan cengkerik. Serangga ini mendadak naik permintaannya selepas banjir. Ia menjadi buruan kaki pancing. Cengkerik biasanya dijual dengan harga seringgit untuk 25 ekor. Agak mahal. Makanannya cuma kertas sahaja. Rasanya kalau ternak cengkerik sekarang, pulangannya pasti tidak mengecewakan. Dalam keadaan permintaan melebihi penawaran, rasanya penjual cengkerik boleh buat duit dengan menaikkan harganya. Seingat saya berpuluh tahun dahulu cengkerik bukanlah umpan untuk memancing. Tidak pernah digunakan pun. Ketika itu umpannya tidak lain kecuali cacing. Ia mudah didapati dan tidak perlu dibeli pun. Pergi bawah rumah atau tanah yang agak lembab, cangkul dan gali. Pastinya berpuluh-puluh ekor cacing boleh dikumpulkan. Pada mulanya agak geli juga untuk memegangnya. Namun lama kelamaan, alah bisa tegal biasa. Joran yang digunakan pun tidaklah secanggih sekarang. Cuma buluh. Keluar w