Thursday, January 07, 2010

Parkir

Parkir adalah keadaan tidak bergerak suatu kenderaan yang bersifat sementara karena ditinggalkan oleh pengemudinya. Itu definisi yang saya cedok bulat-bulat di sini. Perkataan ini adalah pinjaman dari bahasa Belanda, iaitu parkeren. Parkir dilihat sesekali digunakan dan tidak meluas berbanding perkataan parking itu sendiri. Kekeliruan terjawab bila saya merujuknya di laman sesawang pagi ini.

Pun begitu bukan konotasi parkir itu yang jadi isunya. Biarkannya kepada pakar bahasa. Soal parking bertelur dan membiakkan masalah berpanjangan yang tidak pernah selesai. Bilangan kenderaan yang pesat bertambah hampir setiap hari menjadikan masalah parking semakin gawat. Adakalanya ruang parkir tidak sepenuhnya berupaya menampung keperluan untuk parkir yang mendesak. Ruang parkir sentiasa sahaja terisi tidak kira berapa pun kadar caj yang dikenakan.

Saya melihat isu parkir ini dari sudut yang berbeza. Parkir menjadi masalah apabila manusia yang mengemudi kenderaan itu sendiri yang sebenarnya bermasalah. Antara yang paling ketara ialah bila kita tidak mahu berenyah. Kalau boleh kereta ingin diparkir betul-betul depan kedai, supermarket, pejabat dan sebagainya lalu tidak perlu untuk membetis jauh-jauh. Keluar sahaja dari kereta dan setapak dua sudah berada di tempat yang dituju! Malasnya saya dan mereka juga.

Begitu juga, parkir bukan juga masalah besar yang menghambat kotaraya seperti KL dan JB sekiranya idea "car pool" diterima baik dulu. Malangnya ramai kalangan kita yang lebih memikirkan tentang keselesaan mengemudi kereta sendirian daripada berkongsi dan membonceng kereta orang lain! Saya pernah diberitahu di Singapura, ada cara cukup berkesan untuk mengawal ledakan kereta di jalanraya dan sekaligus berjaya menyelesaikan masalah parkir. Di hari-hari tertentu sudah dikuatkuasakan hanya kereta yang berakhir nombor pendaftaran yang ganjil dan genap sahaja silih berganti dibenarkan keluar di jalanraya. Betulkah begitu? Mudahkah perlaksanaannya?

Yang pasti, bilangan kereta terus membiak bersama pengemudinya yang tidak habis-habis memburu keselesaan!

Pena Tumpul - Sesekali naik motor dan tidak perlu susah-susah nak fikir fasal parkir

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...