Wednesday, February 12, 2014

Patuk


"Sebodoh-bodoh manusia..adalah manusia yang di patuk ular dua kali pada lubang yang sama..dan oleh ular yang sama.." (Maksud Hadis)

Haziq merungut dan membebel tidak henti-henti. Dia nampak berang betul. Kemarahannya macam tidak dapat dibendung lagi. Kemuncak kepada rasa marah meluap-luap itu saya dan mamanya melihat Haziq membaling tiga bekas taufufa yang dibelinya di pasar malam.

Kami membawanya bersama ke pasar malam. Dia tidak habis-habis menyalahkan penjual yang didakwanya menipu pembeli dengan menjual semula taufufa yang mungkin tidak habis dijual pada pasar malam sebelumnya. Walaupun saya bersetuju penjual begini memang patut dikecam, namun Haziq juga perlu disalahkan. Seingat saya, dia pernah mengalaminya dulu. Sepatutnya dia perlu belajar dari kesilapan yang pernah dilakukannya dulu supaya tidak lagi mengulanginya untuk kali kedua dan seterusnya.

Isteri mengingatkannya agar tidak membeli di gerai itu lagi. Haziq berkeras dan tidak mengendahkannya. Alasannya taufufa digerai itu sedap dan memenuhi citarasanya. Dia enggan belajar dari pengalaman lalu.

Sikap degilnya merugikan dirinya sendiri. Mungkin kerana kurang pandai juga!

Pena Tumpul - Banyak pilihan



No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...