Sunday, February 23, 2014

Kedekut

Denko diusik oleh isteri saya kerana kedekut sangat untuk membelanjakan duitnya. Anak saudaranya yang satu ini memang cukup berhati-hati dalam membelanjakan setiap sen duitnya. Haziq pula mengguna pelbagai cara memujuknya untuk seringgit dua juga tidak berhasil. Denko tidak seperti kakaknya Diko yang agak boros dengan duitnya. 

"Siapa kawin dengan Denko nanti, kenalah berjimat", atoknya mengusik Denko. 

Saya mencelah sambil menceritakan kepada Denko cerita yang mungkin relevan dengannya. Saya mahu dia belajar sesutau dari cerita ini.

Sepasang suami isteri, sudah lama berkahwin. Suatu hari mereka berkunjung ke pameran pesawat udara dan si isteri berminat untuk menaiki pesawat. Dia menyatakan hasratnya kepada suaminya namun suami menolak dengan alasan bayaran sebanyak RM100 yang dikenakan cukup mahal. Isteri agak kecewa. Si suami menarik tangan isterinya dan berlalu dari situ.
  
Juruterbang simpati dengan perasaan isteri dan berhasrat ingin memenuhi impiannya  dan memanggil mereka semula. "Encik, berapa yang encik sanggup bayar?" tanya juruterbang itu. "Saya cuma nak bayar bawah RM30 jer" jawab si suami yang kedekut.


Setelah berfikir seketika, berkatalah si juruterbang itu. "Baiklah, Encik boleh naik pesawat tu dengan bayaran RM20 sahaja tapi dengan satu syarat"

 Si  suami cukup gembira. "RM20 aja  "tapi apa syaratnya"

"Semasa di udara, encik dan isteri encik tidak boleh mengeluarkan satu suara pun. Kalau bersuara juga, saya akan kenakan bayaran RM10 bagi setiap perkataan yang keluar dari mulut encik atau isteri encik" jawab juruterbang tadi sambil tersenyum.

"Baiklah saya setuju" jawab si suami dengan yakin.

Maka, naiklah mereka pesawat tu. Juruterbang itu  ada niat lain sebenarnya. Dia ingin mengajar si suami yang kedekut tadi. Di udara dia melakukan  aksi-aksi acrobatik yang membahayakan. Macam-macam aksi yang dilakukannya namun dia hairan sebab suami isteri yang duduk di belakang tidak menjerit pun.

Dia terus melakukan aksi-aksi yang lebih merbahaya, namun suami dan isteri tetap senyap. Setelah muslihatnya tidak berjaya,juruterbang itu mendaratkan pesawatnya. Dia rasa rugi sebab dia cuma boleh dapat RM20 sahaja dari suami yang kedekut itu.

Bila mendarat, cuma si suami  sahaja yang turun dari pesawat itu.  
"Ehh? mana isteri encik?" tanya juruterbang  itu terkejut.

"Dia dah jatuh masa awak pusing-pusing pesawat tadi", kata suami.

"Hahh apasal tak cakap", balas juruterbang terperanjat.
"Kalau saya cakap nanti kena tambah bayaran pulak" jawab si suami sambil menghulurkan RM20 kepada juruterbang itu dan berlalu.

Kesian isteri yang malang itu. Suaminya memilih wang bukan dia!

Pena Tumpul - Berjimat cermat membawa berkat



No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...