Sunday, February 09, 2014

Suara

Suara sahaja sebabnya. Seorang Uztaz berkisah tentang rakannya seorang penggali kubor melalui corong radio pagi ini. Ia kisah benar yang berlaku sekitar 80an dahulu. Ia kisah seorang suami yang secara konsisten tidak pernah tertinggal walau sehari pun ke kubur isterinya. Dia telah melakukannya lebih 20 tahun.

Perbuatan suami itu diperhatikan oleh penggali kubur sejak sekian lama. Bukan sahaja perbuatan lelaki itu yang menarik perhatiannya malah pusara isterinya juga menerbitkan bau wangi yang sukar untuk diceritakan. Wangi yang tiada bandingannya di dalam dunia ini. Benarlah seperti yang disabdakan oleh Nabi kita bahawa kubur itu adalah satu taman daripada taman-taman syurga atau boleh juga satu lubang daripada lubang-lubang neraka.

Bila ditanya kepada suami apa yang sangat istemewanya tentang isterinya itu dia memberitahu penggali kubur itu isterinya tidak pernah sekali pun meninggikan suara bila bercakap dengannya. Tidak juga membebel. Isterinya juga tidak pernah sekali pun ketinggalan berada disampingnya setiap kali makan. Kalau pun dia sudah makan terlebih dahulu dia tetap akan menemani suaminya. Katanya dia tidak akan jumpa sesiapa pun lagi selepas ketiadaan isterinya.

Khabarnya sampai kini lelaki ini terus begini di samping anak-anak dan cucu-cucu juga.

Pena Tumpul - Pengajaran buat diri

No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...