Thursday, February 06, 2014

Salah

Setiap kali berkesempatan membaca Surah Yasin bersama-sama dengan yang lain, secara jujurnya saya tidak sangat setuju amalan membaca yang terlalu laju dan seolah-olah berlumba siapa cepat.

Saya melihat dalam kepantasan itu, soal ketepatan sebutan dan juga tajwid tidak diberikan perhatian yang sewajarnya. Namun saya tidak cukup
 berautoriti  dan "bertenaga" untuk menegur apatah lagi membetulkan mereka. Akhirnya saya memilih untuk membaca mengikut tempo saya sendiri sambil sangat-sangat berharap kalaupun saya melakukan kesalahan dari segi mahraj apatah lagi tajwid, ia di peringkat yang amat minima. Dan, selalunya sayalah yang paling lewat dan tertinggal jauh di belakang mereka.

Malam tadi saya berpeluang duduk di depan tv dan menyaksikan Ustaz Don mencerahkan yang kabur dan tidak jelas. Kata Ustaz yang makin popular ini, ada empat kesalahan yang sangat biasa dilakukan oleh orang kita bila membaca surah Yasin.

Bermula dengan ayat pertama itu sendiri kita sebenarnya melakukan kesalahan kalau "Ya" itu dibaca satu harakat sedangkan yang sepatutnya perlu dibaca dua harakat. Manakala "sin" itu sepatutnya enam harakat dan tidak boleh kurang dari itu. 

Di ayat 46, juga kesilapan biasa sangat dilakukan. Mungkin kita terlepas pandang bahawa "aayaatin" itu sepatutnya dua harakat dan bukan satu harakat seperti "aayatin" kalimah sebelumya. Dan saya rasa saya juga silap selama ini.

Kesalahan untuk tidak "saktah", iaitu berhenti sejenak tanpa mengambil nafas saya kira juga sering dilakukan bila kita membaca surah Yasin ini. Selepas kalimah "marqadina" itu kita sepatutnya berhenti sejenak tanpa mengambil nafas sebelum membaca kalimah berikutnya iaitu "haaza".

Akhirnya di ayat 76 dan saya kira, ramai antara kita termasuk saya melakukan kesalahan selama ini. Di kalimah "kauluhum" yang bertanda "mim" di atasnya, kita sepatutnya berhenti. Berhenti di situ dan mulakan dengan ayat yang berikutnya iaitu "Inna".

Biasakan yang betul dan betulkan yang biasa!

Pena Tumpul - Terima Kasih Ustaz Don

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...