Skip to main content

Tahan

"Berakit-rakit ke hulu berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu bersenang-senang ketepian"

Sesekali ternampak beberapa orang pekerja berhempas pulas di bawah panas terik mentari, saya sering menggunakan kesempatan ini untuk menyampaikan mesej penting kepada Haziq. Bahawa jika dia tidak berusaha keras dari sekarang dan tidak sangat rajin untuk mengulangkaji pelajarannya, padahnya dia akan juga bekerja dibakar matahari. Dengan tidak ada niat pun untuk merendahkan taraf pekerjaan tersebut, saya hanya ingin memberitahunya bahawa pekerjaan yang relatif lebih baik menunggu mereka yang bertungkus lumus dalam pelajaran. Baik dalam konteks keselesaan, dan wang yang masuk di hujung bulan juga cukup baik. Saya tidak mahu mesej saya disalah tafsir kalau dia menganggap pekerjaan di panah bahang matahari itu tidak baik. Semua pekerjaan adalah baik selagi ia halal dan menyumbang kepada pembangunan diri dan juga negara secara keseluruhannya. Saya harap dia faham itu.
 
Saya beritahunya dia boleh dapat pekerjaan yang baik dan menebalkan poketnya sekiranya dia rela bersakit dan disakiti sekarang. Dia masih ada kesempatan untuk itu. Biarlah bersakit dan bersusah dahulu justeru yang menanti kemudiannya adalah kesenangan yang amat menyelesakan. Kalau dia memilih untuk tidak bersakit sekarang, tetapi cuma memikirkan rasa untuk berseronok-seronok hasilnya juga pasti iaitu kesengsaraan.

Ia ibarat kisah dua batang kayu dengan seorang pengukir. Pengukir ini mula mengukir batang kayu yang pertama. ” Wahai, batang kayu, izinkanlah aku memahatmu menjadi sebuah benda seni.

Batang kayu pun menjawab,”Silakan wahai pengukir yang hebat.”
Begitu mata pisau tatah mengenai batang kayu , maka menjeritlah batang kayu itu,”Aduh!, Aduh!…sakit sekali wahai pemahat. Sakit sekali rasanya badanku.”

Pengukir itu memujuk batang kayu tersebut,”Bersabarlah, bertahanlah…sebentar saja aku menyakiti dirimu wahai batang kayu." Dia meneruskan pekerjaannya semula. Namun sekali lagi  batang kayu itu menjerit,”Aduh!Aduh! Sakitnya. Aku sudah tidak tahan lagi!”

Akhirnya pengukir itu mengambil keputusan meninggalkan batang kayu itu tergolek begitu saja.
Dia kemudiannya beralih kepada satu lagi batang kayu untuk kerja ukirannya. Berbeza dengan batang kayu yang mula-mula tadi, batang kayu ini walaupun mengaduh kesakitan tetapi tetap membenarkan pengukir mengukir batang tubuhnya hingga selesai.

Beberapa orang yang lalu-lalang di kedai pengukir itu begitu kagum dan tertarik dengan ukiran yang dihasilkannya.Batang kayu yang merelakan dirinya diukir tadi tersenyum bangga kerana dipuji dan disanjungi oleh pengunjung yang singgah di kedai itu. Kasihan batang kayu yang satu lagi itu kerana dirinya tidak mendapat perhatian sedikit pun. Sebaliknya dirinya dijadikan tempat duduk sahaja!

Pada malamnya berlakulah pertelagahan antara kedua-dua batang kayu itu. Batang kayu yang pertama menyuarakan rasa kecewanya kerana dilatam sebagai tempat duduk sahaja sedangkan batang kayu yang satu lagi disanjung dan dipuja akan kecantikan tubuhnya.

Begitulah bagaimana kita melalui cabaran hidup ini. Ada antara kita yang tidak cukup kuat untuk menahan sakit, kesulitan dan penderitaan. Kita terlalu cepat menyerah kalah dan mudah sangat putus asa. Pada hal segala rasa sakit dan kegetiran sepatutnya menjadikan diri kita lebih kental, lebih ampuh malah lebih mulia.

Menyerah kalah dan tidak tahan disakiti di awalnya hanya mengudang kekecewaan dan sesalan yang tidak berkesudahan di hujungnya!

Pena Tumpul - Tidak tahan sakit gigi

Comments

Popular posts from this blog

Pahat

O rang tua-tua selalu mengingatkan kita, kalau hendak berjaya jangan sama sekali bersikap seperti pahat dengan penukul. Sikap pahat yang hanya akan berkerja apabila diketuk sebenarnya banyak berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kebijaksanaan silam itu mahu memberitahu kita bahawa dalam apa kerja sekalipun, desakan atau keterpaksaan tidak akan menjanjikan kejayaan. Apabila membuat kerja apabila dipaksa, maka selamanya kita memerlukan ``ketukan'' supaya sekian banyak ``pahat'' membuat kerja masing-masing. Adakalanya Haziq juga bagai pahat. Saya pula penukul. Mahu diketuk selalu. Perlu juga sering diingatkan disuruh. untuk buat itu dan ini, walaupun apa yang perlu dibuat itu sebenarnya tidak perlu sampai disuruh pun. Kebanyakannya adalah rutin yang sudah sering sangat dilakukan. Mengulangkaji pelajaran misalnya tidaklah sampai perlu diulang-ulang diberitahu untuk melakukannya. Ia adalah kewajipan seorang pelajar kalau ingin berjaya. Sekali disuruh, sekali d

Seluar

S eorang Ustaz berkongsi ilmu yang tidak pernah saya tahu sebelum ini. Pada mulanya agak sukar untuk menerima kebenarannya. Macam tidak nampak logiknya. Pun begitu, mengambil kira kapasitinya sebagai seorang Usataz yang berkredibel, saya memilih untuk mempercayainya malah berhasrat untuk meninggalkan yang tidak sepatutnya dibuat. Saya percaya selama ini ramai antara kita yang sudah sangat biasa memakai seluar sambil berdiri. Tidak wajar dilakukan sebenarnya. Kata Ustaz, kita sepatutnya pakai seluar sambil duduk. Macam ganjil bunyinya. Namun, amalan memakai seluar sambil berdiri ini adalah salah satu faktor yang menyumbang kepada kemiskinan dalam hidup seseorang. Selain itu, kata Uztaz ada beberapa lagi amalan yang sudah biasa kita lakukan tanpa kita ketahui dan sedari juga penyebab mengapa rezeki kita tidak murah. Antaranya ialah makan dalam keadaan berjunub, pakai serban ketika duduk, dan menjahit pakaian pada badan. Ada lagi kata Ustaz. Kita jangan cepat meninggalkan tempat se

Cengkerik

P etang ini hasrat untuk memancing hampir terbantut gara-gara gagal mendapatkan cengkerik. Seluruh Segamat kehabisan cengkerik. Serangga ini mendadak naik permintaannya selepas banjir. Ia menjadi buruan kaki pancing. Cengkerik biasanya dijual dengan harga seringgit untuk 25 ekor. Agak mahal. Makanannya cuma kertas sahaja. Rasanya kalau ternak cengkerik sekarang, pulangannya pasti tidak mengecewakan. Dalam keadaan permintaan melebihi penawaran, rasanya penjual cengkerik boleh buat duit dengan menaikkan harganya. Seingat saya berpuluh tahun dahulu cengkerik bukanlah umpan untuk memancing. Tidak pernah digunakan pun. Ketika itu umpannya tidak lain kecuali cacing. Ia mudah didapati dan tidak perlu dibeli pun. Pergi bawah rumah atau tanah yang agak lembab, cangkul dan gali. Pastinya berpuluh-puluh ekor cacing boleh dikumpulkan. Pada mulanya agak geli juga untuk memegangnya. Namun lama kelamaan, alah bisa tegal biasa. Joran yang digunakan pun tidaklah secanggih sekarang. Cuma buluh. Keluar w