Friday, February 07, 2014

Petola


Saya selalu ingat Atok Dolah cakap bukan semua sayur baik untuk dimakan. Orang tua yang kaya dengan pengalaman percaya bahawa ada beberapa jenis sayur yang dikelaskan sebagai "sejuk". Sayur jenis sejuk dikatakan tidak baik untuk tubuh malah boleh mendatangkan penyakit bagi mereka yang memang alah. Kobis sejuk. Kangkung juga sejuk malah dikatakan boleh buat badan bisa-bisa. Timun juga sejuk. Labu dikatakan berangin. Sayur jenis kekacang juga tidak elok dimakan selalu. Lalu, sayur apa lagi yang tinggal untuk dimakan?

Petola adalah antara sayur yang disifatkan sejuk. Lantas petola tidak pernah termasuk dalam menu sajian keluarga saya sejak bertahun-tahun. Kalau makan di luar pun, petola yang disajikan dalam pelbagai masakan ini tidak pernah menjadi pilihan.Menebalnya kepatuhan saya pada pesan atok.

Semalam bila berkesempatan melawat atok, saya tidak dapat menahan keinginan untuk mencuba dan menikmati gulai lemak petola masakan Mak Utih. Saya lihat emak bertahan hingga selesai tanpa menjamah sedikit pun gulai petola itu. Saya tahu emak cukup alah dengan petola kerana selalunya lepas makan petola emak akan mengadu bisa-bisa badan. Saya melanggar pesan atok. Tarikan terhadap gulai lemak petola tidak berupaya saya tahan. Saya memujuk diri sendiri. Tidak salah rasanya kalau dimakan sekali sekala. Sah, petola memang sedap. Saya makan lebih dari biasa.

Atok Dolah cuma mampu tersenyum melihat gelagat saya dan dia mungkin cemburu!

Pena Tumpul - Sudah lama tidak rasa kacang buncis

No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...