Monday, February 10, 2014

Lagak

Adakalanya kerana begitu berbangga dengan kedudukan dan pangkat yang dimiliki, kita sampai lupa orang di sekeliling kita. Sering kita merasakan bahawa kita cukup hebat berbanding yang lain kerana diri kita diperisai oleh kedudukan, harta dan pangkat. Kerana itu juga kita merendahkan orang lain dan tidak kurang merampas hak orang lain juga. Malah menceroboh daerah orang lain juga.

Tengahari ini ketika berbaris panjang di depan kaunter yang penuh sesak, seorang yang kelihatannya agak berang meluru ke depan. Mereka yang sudah lama beratur dibangkit kemarahan dengan perbuatan yang agak kurang beradab itu. Pakaiannya memang menokoh orang berpangkat dan berkedudukan. Dia mungkin tidak enak untuk sama-sama beratur dengan yang lain.

Sesampainya di kaunter dengan lagak penuh kesombongan dia mengherdik kerani di kaunter itu, "Adakah awak tahu siapa saya?. 

Dalam keadaan yang terkejut saya macam tidak percaya melihat kerani tersebut dengan tenang membuat pengumuman melalui mikrofon, "Di kaunter ini sekarang ada seorang lelaki yang tidak kenal siapa dirinya. Jika ada sesiapa yang kenal dengan lelaki ini sila datang ke kaunter dengan segera!"


Dengan kemarahan yang mendidih, lelaki itu membentak kerani itu sekali lagi dengan perkataan yang amat tidak enak didengar, "F..k you!"

Dengan cukup tenang juga kerani wanita itu menjawab, "Untuk itu juga awak kena beratur seperti yang lain, silakan"

Bukan kedudukan dan pangkat itu yang dinilai orang, tetapi budi bahasa yang tiada nilainya.

Syabas kepada kerani wanita muda yang cukup berani itu!

Pena Tumpul - Harta tiada, pangkat pun tiada

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...