Sunday, October 04, 2009

Mentol

"Ziq, muka ayah nampak macam pencuri ke"

Soalan tersebut saya ajukan pada Haziq secara bergurau selepas satu adegan yang tidak ingin dilihat berlaku pagi ini. Saya dituduh mencuri sebiji mentol bernilai RM4.80 di sebuah pasaraya. Ketika ingin membuat pembayaran di kaunter, saya diminta oleh seorang pekerja untuk mengeluarkan mentol berkenaan dari kocek. Tanpa rasa gentar pun saya melakukan apa yang disuruh. Selesai. Saya tidak mencuri. Saya tidak bersalah.

Saya cenderung untuk mengupas insiden ini dari dua sudut yang berlainan. Saya setuju ia terbit dari salah faham. Pekerja tersebut menjalankan tugasnya justeru berhak untuk bertindak kepada sesiapa yang dilihat mencurigakan. Saya mungkin dilihat begitu pada pekerja itu apabila memasukkan kotak berisi mentol yang saya bawa dari rumah ke dalam kocek saya. Saya ingin membeli "bulb holder" oleh itu perlu membawa mentol tersebut bersama untuk memastikan mentol dan saiz "holder" tepat. Mudah sahaja ceritanya. Saya akur dan hormat dengan tindakannya. Dia menjalankan tugasnya sepatutnya.

Kendatipun begitu, saya amat tidak selesa dicurigai begitu. Apatah lagi dimalukan begitu di depan orang lain. Lebih-lebih lagi bukan saya untuk mencuri begitu. Saya sepatutnya ditegur secara lebih berhemah dan didatangi dengan lebih baik dan bersopan. Namun lebih baik kalau tidak dicurigai walau sedikit pun kerana saya memang bukan pencuri!

Pena Tumpul - Perlu lebih berhati-hati supaya tidak dicurigai lagi

1 comment:

PENA KASIH said...

Kasihan ma dengar cerita yang.Nanti yang cuba tengok kat cermin ada rupa pencuri ka....he...he.
Lain kali bawa ma sekali jika nak beli sesuatu.

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...