Thursday, October 01, 2009

Selenggara

"Kita memiliki kemudahan kelas pertama, tetapi sayangnya aspek penyelenggaraan berada pada tahap kelas ketiga"

Saya perlu bersetuju dengan kenyataan di atas berdasarkan pengalaman yang tidak menyenangkan apabila berdepan dengan rentetan masalah dalam penggunaan teknologi media di dalam kelas sepanjang minggu ini. Ketika saya melihat keseluruhan bilik kelas sudah diperlengkapkan dengan peralatan canggih ini sejak beberapa minggu lalu, tidak dapat saya gambarkan betapa beruntungnya saya dan saya kira yang lain pun berkongsi perasaan yang sama diberikan kemudahan begini. Saya sudah lama mengucapkan selamat tinggal kepada OHP yang sudah mula kelihatan "obsolete" dan ketinggalan zaman apatah lagi papan kapor yang berhabuk itu. Tidak perlu lagi nota-nota kertas tetapi cukup setakat kantong maklumat yang sekecil dan seringan sebatang pen. Mudahnya. Paparkan di skrin dan bermulalah satu episod pengajaran yang penuh warna warni, pelbagai dan tidak sangat menjemukan berbanding OHP yang kaku dan layu. Saya amat berbangga institusi pengajian yang diuruskan oleh Bumiputera ini kini gah setanding dengan yang lain.

Malangnya, panas yang diharap sampai ke petang basah dek hujan ditengahari. Sejak Isnin yang lalu saya terpaksa bersabar mendepani beberapa episod kegagalan sistem yang dibanggakan itu. Penyampaian pelajar tergendala bersama masa yang dibiarkan berlalu sia-sia.

Peralatan secanggih mana pun tidak akan memudahkan malah menyusahkan sekiranya penyelengaraan tidak dimartabatkan. Itulah kelemahan kita dan perlu kita akui.

Pena Tumpul - Kadang-kadang panas setahun mudah sahaja dihapuskan oleh hujan sehari

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...