Saturday, December 12, 2009

eKhutbah


Saya singgah sebentar di tapak pembinaan masjid baru Kg Gudang Garam. Ia bakal siap dalam tempoh lebih kurang tiga bulan dari sekarang. Satu hadiah yang tidak ternilai harganya untuk kami penduduk kampung ini dan qariah di sekitarnya setelah berpuluh tahun menantinya.

Saya melontarkan cadangan kepada isteri supaya masjid ini nanti dilengkapkan dengan peralatan multimedia. "Buat apa"? isteri bertanya. Saya tahu dia tahu apa maksud saya dengan cadangan itu. Dia cuma inginkan penjelasan barangkali. Penyampaian khutbah akan lebih berkesan dengan bantuan multimedia. Saya tidak pernah mengalaminya, tetapi saya tahu sudah banyak masjid yang telah melakukannya, jadi tidak salah kalau masjid baru ini hendak mencuba. Malah saya melihat ini adalah satu kaedah yang efektif dan berkesan untuk menjadikan sesuatu khutbah itu mudah difahami jemaah. Pemaparan intipati khutbah termasuk ayat-ayat AlQuran dan Hadis serta terjemahannya di samping visual menarik yang mengiringi alunan suara khatib pastinya membantu jamaah untuk menghayati khutbah yang disampaikan.

Saya cuba meyakinkan Wati supaya cadangan ini boleh dia suarakan terus pada ayahnya, Imam dan juga Ketua Kampung ini. Cadangan ini memang menarik namun pastinya akan tinggal cadangan kerana kami tahu ongkos yang agak tinggi untuk merealisasikannya. Kalaulah ada pihak yang cukup dermawan untuk membiayainya, segalanya akan menjadi amat mudah.

"Bila masjid ini siap, kita kena lebih kerap berjamaah ok, itu yang lebih penting" isteri mengingatkan saya.

Pena Tumpul - Kadangkala mengantuk bila dengar khutbah


No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...