Skip to main content

Bas


Tidak seperti selalunya, kali ini Mantoba tidak menunjukkan keghairahannya untuk membonceng bas dua tingkat lagi. Tragedi yang meragut 10 nyawa melibatkan bas ekspres dua tingkat beberapa hari lalu begitu menakutkannya. Semalam dia memilih naik bas biasa sahaja untuk balik ke KL.

Saya melihat kehadiran bas dua tingkat dalam sistem pengangkutan negara tidak ada salahnya. Cuma yang tidak betulnya apabila ia dikendalikan oleh seorang manusia yang tidak memikirkan keselamatan orang lain. Memandu ikut rasa dan hati. Memecut sesuka hati tanpa memikirkan puluhan jiwa yang dikendongnya. Tentunya amat aneh dengan kelajuan saya di kereta sekitar 110km sejam, sebuah bas ekspres masih mampu memotong saya. Bahawa kelajuan bas eskpres yang telah direncanakan sepatutnya tidak lebih daripada 100km sejam cuma omong-om0ng kosong sahaja!

Di luar negara, saya kira bas dua tingkat ini merayap di jalan-jalan dalam bandar untuk santai-santai dan perjalanan yang dekat-dekat. Sebaliknya, lebuh raya negara ini menyaksikan kehadiran bas dua tingkat meluncur bagaikan pelesit. Pengendalian bas yang agak tinggi pastinya berbeza dengan bas yang biasa. Ia menuntut kemahiran dan pengetahuan. Sedikit pengetahuan tentang teori graviti perlu ada pada pemandu- bahawa bas yang tinggi lebih berpotensi untuk terbalik kalau tidak kena gaya pemanduannya.

Salah menyalah, penubuhan badan siasatan bas, tuding menuding, penggantungan lesen bas, bergema lagi.Beginilah, sudah terantuk baru nak tengadah!

Pena Tumpul - Setiap kali kemalangan bas, pemandu selalu terselamat

Comments

Popular posts from this blog

Kuasa

B ila memandu di lebuhraya, keinginan untuk memandu laju melampaui had yang ditetapkan cukup membuak-buak. Sesekali ada peluang kereta dipecut semahunya. 110km sejam yang ditetapkan bagai tidak diendah lagi. Tidak terfikir lagi tentang perangkap laju yang mungkin tersorok di mana-mana menunggu mangsa. Kuatnya pengaruh kuasa. Saya memotong kereta satu demi satu tanpa gusar dan ragu.Namun momentum terus bertukar perlahan sebaik sahaja memotong sebuah kereta Waja. Kereta ini benar-benar mempengaruhi saya supaya tidak terus memandu laju. Sebabnya mudah sahaja. Kereta yang saya potong itu ada logo Polis di belakangnya. Walaupun saya tahu bukanlah satu kesalahan pun untuk memotong mana-mana kereta berlogo begitu namun pengaruh logo itu memang cukup kuat. Begitu juga kesan daripada warna baju hijau memantul cahaya yang selalu dipakai polis. Terpandang sahaja kelibat baju hijau ini dari jauh, tali pinggang yang sengaja tidak dipakai akan bergolot dipakai. Akhirnya tertipu sendiri bila ...

Cukur jambul

AMALAN cukur jambul kebiasaannya diadakan sempena menyambut kehadiran orang baru dalam keluarga. Berpandukan kepada syariat Islam, istilah cukur jambul sebenarnya tidak wujud dan selari dengan sunah Nabi Muhammad s.a.w.. Malah amalan ini juga dipercayai berasal daripada kepercayaan masyarakat India yang beragama Hindu. Dalam Islam, Rasulullah s.a.w. bersabda, "Tiap-tiap anak itu tergadai dengan akikahnya yang disembelih untuk dia ketika hari ketujuh dan dicukur, lalu diberi nama." (Riwayat Ahmad dan disahkan oleh Turmudzi) Berdasarkan kepada hadis ini, ulama menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. menggalakkan umat Islam yang dikurniakan cahaya mata supaya melakukan akikah pada hari ketujuh. Kemudiannya, daging akikah tersebut diagih-agihkan kepada golongan fakir miskin. Mengikut sunah, apa yang dilakukan oleh Baginda kepada cucunya, Hasan dan Husin, apabila jatuh hari ketujuh diadakan akikah adalah memberikan nama dan mencukur rambut mereka berdua. Rambut tersebut ditimbang dan ...

Cengkerik

P etang ini hasrat untuk memancing hampir terbantut gara-gara gagal mendapatkan cengkerik. Seluruh Segamat kehabisan cengkerik. Serangga ini mendadak naik permintaannya selepas banjir. Ia menjadi buruan kaki pancing. Cengkerik biasanya dijual dengan harga seringgit untuk 25 ekor. Agak mahal. Makanannya cuma kertas sahaja. Rasanya kalau ternak cengkerik sekarang, pulangannya pasti tidak mengecewakan. Dalam keadaan permintaan melebihi penawaran, rasanya penjual cengkerik boleh buat duit dengan menaikkan harganya. Seingat saya berpuluh tahun dahulu cengkerik bukanlah umpan untuk memancing. Tidak pernah digunakan pun. Ketika itu umpannya tidak lain kecuali cacing. Ia mudah didapati dan tidak perlu dibeli pun. Pergi bawah rumah atau tanah yang agak lembab, cangkul dan gali. Pastinya berpuluh-puluh ekor cacing boleh dikumpulkan. Pada mulanya agak geli juga untuk memegangnya. Namun lama kelamaan, alah bisa tegal biasa. Joran yang digunakan pun tidaklah secanggih sekarang. Cuma buluh. Keluar w...