Sunday, March 30, 2014

Nama

"Tak duduk Madinah lagi ke?

Di majlis rewang Pak Manaf saya disapa rakan seperjiranan hampir 40 tahun lalu. Kata-kata di atas terpacul dari mulutnya. Saya senyum sahaja kerana saya tahu dia silap orang. Saya bukanlah yang dia maksudkan itu.

Ahmad Kamil Mohamed (AKM), Kamel Taufik Abd Ghani (KT) dan Muhd Kamil Ibrahim(MKI) adalah tiga personaliti yang berbeza. Persamaannya cuma mereka bekerja di bawah satu bumbung- UiTM Segamat. Selebihnya, tidak ada persamaan pun.

KT dan MKI sudah pasti lebih terserlah keintelektualannya bersama gelaran Profesor Madya dan Profesor yang mengiringi nama mereka.AKM cuma seorang pensyarah biasa yang tidak dikenali malah mungkin asing hatta di kalangan warga kampus.

Namun memiliki nama yang hampir sama mampu mengundang persepsi di luar jangka. AKM pernah dikejutkan dengan panggilan telefon dari seorang pemanggil dari Kelang yang bertanyakan tentang masalah pengajian anaknya. AKM terpegun seketika tetapi cepat menangkap bahawa kekeliruan sedang berlaku. AKM lantas menyarankannya sama ada beliau ingin bercakap dengan Pengarah kerana AKM amat pasti memang itu pun hasratnya.

AKM tersenyum sendirian. Ini bukanlah insiden pertama AKM mengalaminya. Di luar sana, sudah ada kenalan isteri AKM yang mengusik nakal " Suami you makin popular sekarang". AKM juga ketawa dengan cerita yang tidak berapa lucu itu. AKM juga dipersepsi sedikit negatif oleh bapa saudara sendiri apabila soal tender projek UiTM disuarakan kepadanya oleh kawan baiknya. Yang pasti AKM tidak akan menjadi KT apatah lagi MKI. KT dan MKI adalah dua nama besar. MKI lebih terserlah malah ikon di kalangan warga Segamat. Kewujudan AKM tidak lebih bagaikan melukut di tepi gantang.

AKM tetap AKM!

Pena Tumpul - Apa ada pada nama

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...