Saturday, March 22, 2014

Maman

Berseleranya makan di rumah emak malam ini. Bukanlah kerana lauk yang emak masak luar biasa sangat pun. Tiada kari daging yang memang saya suka sangat itu. Tiada juga sayur taugeh masak lemak. Masakan emak biasa sangat. Cuma ikan salai masak kuning cili api dan ikan masin sahaja.

Saya hampir-hampir menolak pelawaan emak untuk makan kalau tidak kerana jeruk maman yang emak sajikan sekali di atas meja. Selera yang tertutup pantas terbuka bila nampak jeruk maman. Sudah lama sangat tidak merasainya.Rasanya yang unik dan tersendiri, berkuah agak masam, memang memancing selera penggemar ulam-ulaman seperti saya. Kata emak dia buat sendiri. Tidak pula saya bertanya dari mana emak dapat daun maman itu. Yang pasti daun ini memang sukar dicari atau barangkali sudah makin pupus.

Isteri tidak begitu teringin untuk merasainya walau diumpan acap kali betapa sedapnya jeruk maman ini. Bagus juga dia tidak suka, tidak perlulah saya berkongsi dengan sesiapa pun.
Kalau diikutkan selera, mahu sahaja saya habiskan satu telap jeruk maman yang emak buat itu!

Pena Tumpul - Sudah lama tidak jumpa kerdas

No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...