Wednesday, March 05, 2014

Masak

Mereka bukannya pelajar yang berkaitan dengan hotel dan penyediaan masakan dan makanan. Dalam lain perkataan mereka tidak diajar untuk menjadi seorang Chef  atau Peramusaji.

Pun begitu, bila diberi peluang untuk memperagakan kebolehan mereka dalam memasak, hasilnya memang di luar jangkaan sekali. Mereka bukan dikehendaki menyediakan masakan tradisional tetapi menjangkau masakan dari pelusuk dunia. Masakan yang perlu dihasilkan memang sangat asing. Ada masakan dari Turki, Lebanon, Palestin malah dari Mexico juga.

Mereka diberi kebebasan untuk menginovasikan masakan yang dihasilkan mengikut kreativiti masing-masing dan selari dengan citarasa tempatan. Itulah kelebihan mereka dalam mempamerkan bakat mereka dalam pertandingan "Global Food Cuisine"  yang dianjurkan buat julung-julung kalinya di kampus ini. Dengan 44 penyertaan, suasana sangat meriah dengan pelbagai masakan dan gelagat para peserta. Lebih menarik, dengan kehadiran juri profesional di kalangan Chef dari hotel-hotel berdekatan.

Pena Tumpul - Cuba masakan Mexico

No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...