Wednesday, March 26, 2014

Kesayangan

Bucing meluahkan rasa mualnya dengan sikap majikannya yang mengamalkan pilih kasih. Dalam kata yang lebih mudah, majikannya ada staf kesayangan. Saya beritahu Bucing,  "favouritism" memang amalan biasa yang melibatkan hubungan majikan dan pekerja. Malah amalan pilih kasih juga berlaku di antara ibubapa dengan anak-anak, juga guru dengan pelajar.

Sebagai seorang pekerja yang agak baru menyertai organisasinya, saya menasihatkannya supaya dapat menerimanya dengan hati terbuka dan lapang dada. Dikhuatiri jika dia begitu sebok memikirkannya, dia sendiri yang akan tertekan dan akhirnya menjejaskan tumpuan kerjanya.

Walaupun ada segelintir majikan yang menafikan bahawa ada staf yang memang disayanginya berbanding staf-staf yang lain, ia sebenarnya menipu dirinya sendiri. Mereka perlu menyatakan kebenaran bahawa amalan pilih kasih memang berlaku dan sekaligus perlu bijak mengurus dan menjaga hati dan perasaan staf lain yang mungkin merasai diri mereka dipinggirkan.

Saya katakan pada Bucing bukanlah seronok dan hebat sangat pun menjadi anak emas bos.Tidak bebas dan sentiasa dalam "perhatian" bos. Pergerakan terhad. Rasa bagai "diikat" dengan tali oleh bos. Saya ceritakan padanya kisah seekor serigala dan seekor anjing yang saya kira ada kaitan dengan isu pilih kasih ini.

Seekor serigala yang sudah berhari-hari tidak makan cukup bernasib baik kerana tiba-tiba lalu rakan baiknya seekor anjing yang simpati dengan nasib serigala itu. "Aku kesian tengok kau ni, nak makan pun susah. Tengok aku. Tuan aku beri aku makan, dan tak perlulah aku susah-susah nak cari makan sendiri", ujar anjing kepada serigala. 

"Aku pun ingin jadi macam kau, janji aku ada tempat dan senang dapat makan", kata serigala pula.
"Kalau macam tu, mari ikut aku jumpa tuan aku", balas anjing.  Dalam perjalanan, serigala terpandang kesan helaian bulu yang telah tertanggal dari tengkok anjing itu dan bertanya kepada anjing apa yang berlaku.

"Itu perkara kecik aja. Malam hari, tuan aku akan menyarungkan rantai di leher supaya aku tak merayau ke mana-mana. Mula-mula rasa rimas jugak, tapi sekarang biasa aja", jawab anjing.

"Ya ke?, kalau macam tu tak apalah, selamat tinggal", kata serigala berlalu meninggalkan anjing termangu-mangu.

Saya tidak perlu menjelaskan apa-apa lagi kepada Bucing kerana saya tahu dia faham apa yang saya cuba sampaikan padanya melalui cerita itu. 

Pena Tumpul - Lebih baik kebulur bebas daripada gemok tetapi terikat

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...