Thursday, March 27, 2014

Bos

Ada peribahasa dalam Bahasa Inggeris berbunyi "When the cat is away, the mice will play". Terjemahan langsungnya ialah bila kucing tiada tikus bermaharajalela. Juga, kalau bapa tiada di rumah, anak mulalah menunjukkan belangnya, justeru apa yang ingin dibuat boleh sahaja dilakukan kerana tiada siapa yang menegur. Begitu juga kalau guru tiada, kelas hingar bangar.

Umumnya, orang yang dibawah akan mempamerkan perlakuan yang terbaik bila orang yang di atas memerhati dan mengawasi atau sekurang-kurangnya kehadirannya memang pasti. Namun keadaan begitu tidak selalunya benar. Ada ketikanya, pekerja lebih merasa selesa tanpa kehadiran majikannya. Rasa selesa bukannya untuk curi tulang, mengabaikan kerja yang diberikan. Sebaliknya rasa sangat selesa ekoran bebas dari rasa tertekan dan sekaligua menjana rasa lebih seronok untuk bekerja dengan lebih baik.

Kalau pekerja bawahan sudah mula rasa lebih selesa bekerja tanpa kehadiran bosnya, pastinya ada yang tidak kena. Bila bos ada dan pekerja kelihatan sangat taat bekerja, dikhuatiri kerja yang dihasilkan terbit dari rasa takut atau segan pada bos dan bukan kerana komitmen yang tinggi terhadap kerja. Pekerja yang baik mempamerkan mutu kerja sebenar tidak kira sama ada bos ada pun tidak. Kalau pekerja rasa tertekan bila ada bos dan hasilnya kerja yang dihasilkan tidak bagus, kehadiran bos memang tidak diperlukan untuk mengubah keadaan itu.

Kalau pekerja luar biasa prestasi kerjanya tanpa bos di tempat kerja, rasanya eloklah bos "menghilangkan" dirinya selalu!

Pena Tmpul - Bos yang maha besar sentiasa ada melihat kita

 


No comments:

Sambilan

S etelah dua hari bekerja, Haziq mengadu penat. Dia memang ada sebab untuk penat kerana sepanjang bekerja dia memang tidak ada peluang u...