Sunday, March 23, 2014

Peranan

Saya selalu percaya bahawa setiap individu mempunyai peranannya masing-masing. Peranan yang
dipilih tidak seharusnya kelihatan penting, sekurang-kurangnya  dicukuplah kalau kita selesa dengan peranan yang dipilih itu. Ada yang memilih untuk berperanan sebagai pengikut dan membiarkan peranan ketua dipikul oleh orang lain kerana dia tahu setakat mana kemampuannya untuk menjadi ketua dan pandangan orang lain tentang kebolehannya.

Malah dia juga tahu ada orang yang lebih suka berperanan untuk menonjolkan diri dan menjadi ketua.Justeru berperanan sebagai ketua lebih dikenali dari hanya berperanan sekadar pengikut.Oleh kerana peranan ketua begitu diburui berlakulah kecenderungan individu yang sama akan kelihatan terus berperanan sebagai ketua dan mereka yang kelihatannya tidak menonjol langsung peranannya akan terus kekal berperanan sebagai pengikut atau pun pemerhati semata-mata. Justeru itulah individu yang selalu berperanan sebagai ketua tidak seharusnyalah merasakan dirinya hebat kerana lebih ramai yang memilih untuk memegang peranan sebagai pengikut atau peranan sebagai pengikut dan pemerhati itulah yang lebih cocok untuknya.

Dalam mana-mana organisasi pun kecenderungan untuk individu yang sama berperanan sebagai ketua kelihatannya sudah semacam tidak dapat dibendung lagi. Si kaya tidak akan kelihatan kaya sekiranya tiada simiskin sebagai perbandingannya. Yang kuat hanya kelihatan kuat oleh peranan si lemah. Yang cerdik pula tumpang cerdik di atas peranan individu lain yang relatifnya tidak berapa cerdik.

Pena Tumpul - Pegang peranan kecil sahaja

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...