Monday, March 31, 2014

Kelainan


Malam tadi saya singgah di pasar malam. Saya hairan begitu ramainya yang mengerutung sebuah gerai ini. Ia cuma sebuah gerai burger rupanya. Ada 3-4 buah gerai burger namun mengapa gerai ini yang menjadi tumpuan.

Setelah didekati, gerai burger ini ada sebab yang cukup kuat untuk dihurungi. Gerai burger ini ada kelainan dan identiti tersendiri. Peniaga burger; sambil membuat burger; melambung daging burger ke udara dan menyambut semula ke kuali. Selang beberapa saat, dia lakukan lagi, melambung daging burgernya dan menyambut semula. Saya terpegun melihatnya bersama ramai yang lain yang nampaknya cukup terpesona.

Pada gerainya ditulis: "Burger Lambung". Ramainya yang berbaris seolah-olah tiada gerai burger lain yang boleh dikunjungi. Saya melihat peniaga ini cukup bijak dan berjaya mencipta satu kelainan sehingga memaksa ramainya orang yang berbaris panjang termasuk saya.

Setelah 20 minit berlalu, barulah dapat merasa burger lambung ini. Rasanya? Tidak ada beza pun dengan burger-burger lain, namun kelainannya ialah ia dilambung!

Kelainan selalunya pantas menarik perhatian orang berbanding yang biasa-biasa dan sudah amat kerap dilihat didengar dan dirasa. Begitu juga tertariknya saya pada bunga manggar yang ada kelainannya di majlis perkahwinan sebuah kampung pedalaman yang saya hadiri baru-baru ini. Ketika bunga manggar biasa dibuat daripada kertas warna-warni yang dibeli, bunga manggar ini memang lain kerana ia dibuat daripada cebisan-cebisan kertas majalah! Cantik dan kreatif.

Manusia memang sentiasa inginkan kelainan dan cepat jemu dengan benda yang sama setiap masa.

Pena Tumpul - Lain hulu lain parang

No comments:

Menjerit

" Dan mereka menjerit-jerit di dalam Neraka itu (sambil merayu): Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan meng...